المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیك-۲ نقاط ضعف و قوت تیم ایران در المپیاد جهانی نجوم ۲۰۲۴ به گزارش فیکس سرور، سرپرست تیم المپیاد دانش آموزی نجوم و اخترفیزیک با اعلان اینکه تیم ایران برای سومین بار است که رتبه اول را در المپیاد جهانی نجوم کسب کرده است، اظهار داشت: اگر استمرار آموزش ها و برنامه ریزی ها نباشد، نباید متوقع حفظ این جایگاه برای دانش آموزان ایران در المپیادهای جهانی باشیم. دکتر حسین حقی در گفت و گو با ایسنا، گفت: هفدهمین دوره المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک تحت عنوان IOAA و یا International Olympiad on Astronomy and Astrophysics با حضور ۵۳ کشور امسال انجام شد. وی IOAA را یک آزمون جامع نجوم و اخترفیزیک توصیف کرد که از ۳ بخش مختلف تشکیل شده است و افزود: ۵۰ درصد امتیاز این رقابت بخش تئوریک است که در این بخش دانش آموزان به مدت ۵ ساعت به سؤالات عمیق فیزیکی و نجومی این آزمون نظریه پاسخ می دهند و این سوالات بیشتر جنبه فیزیکی دارد؛ چونکه گرایش فیزیک، ریشه و پایه دانش اخترشناسی بشمار می رود. حقی، اشاره کرد: جنبه های فیزیکی این المپیاد به اندازه ای پررنگ است که برخی کشورها همچون انگلیس، رومانی، امریکا و کانادا در حالی تیم های برتر خودرا به رقابت IOAA اعزام می کنند که تاحدودی جنبه های نجومی قوی ندارند، ولی با اعزام تیم های المپیاد فیزیک خود و ارائه یکسری آموزش های نجومی به آنها، نتایج خوبی را از این المپیادها گرفته و یا می گیرند. سرپرست تیم المپیاد دانش آموزی نجوم و اخترفیزیک کشور افزود: امسال حتی در المپیاد فیزیک اصفهان (IPHO) و همین طور المپیاد فیزیک اروپا، تعداد زیادی که موفق به کسب مدال طلا و نقره شده بودند، به المپیاد IOAA اعزام شدند. موضوعات و سؤالات المپیاد جهانی نجوم وی اشاره کرد: ۲۵ درصد آزمون المپیاد نجوم و اخترفیزیک به رصد اختصاص دارد که شامل بخش های نظریه رصد، رصد آسمان با تلسکوپ و بخش پلانتاریوم (آسمان نما) می شود. به گفته ی ایشان، ۲۵ درصد باقی مانده این رقابت جهانی در عرصه نجوم و اخترفیزیک، بخش پرکتیکال Data analysis و یا تحلیل داده را شامل می شود و در ضمن آن، دو سؤال اساسی به شرکت کنندگان المپیاد IOAA ارائه می شود. یکی از این سؤالات، سؤال عملی و تجربی نجومی است که یک مشاهده و رصد تحلیل عددی نجومی می شود. حقی اضافه کرد: یکی از سؤالات المپیاد نجوم ۲۰۲۴ برزیل در این بخش، این بوده است که چطور می شود در یک ناحیه که از نظر تعداد سرور و اجرامی که مشاهده می شوند، متفاوت هستند؛ به یک کاتالوگ واحد و همسان سازی شده رسید و دانش آموزان برای پاسخ به آن ۲ ساعت زمان داشتند. سرپرست تیم المپیاد دانش آموزی نجوم و اخترفیزیک اشاره کرد: المپیاد نجوم و اخترفیزیک بخش جنبی دیگری نیز دارد و آن بخش رقابت تیمی است. در گذشته هر کشوری تیم ملی خودرا معرفی می کرد و سؤالات در رابطه با رصد و نظایر آن در این بخش مطرح می شد. در المپیاد نجوم امسال، تعیین زاویه بین میدان مغناطیسی زمین و قطب شمال به روش هایی باید توسط هر تیم مشخص می شد. وی اظهار داشت: از آنجا که چند سالی است که در اساسنامه این المپیاد جهانی تغییراتی اعمال شده است، دانش آموزان کشورهای مختلف در سالهای اخیر در این بخش، تیم می سازند و تیمی که یکی از دانش آموزان ایرانی به نام «آروین رسول زاده» عضو آن بوده، برنده بخش رقابت تیمی امسال شد. بگفته وی اعضاء دیگر این تیم، علاوه بر آروین رسول زاده، از کشورهای امریکا، ویتنام و چند کشور دیگر بودند. سرپرست تیم اختر فیزیک ایران، بخش رقابت پوستر را از دیگر بخش های این المپیاد جهانی دانست و اظهار داشت: بخش رقابت پوستر به بخش های رقابت های جهانی المپیاد نجوم اضافه شده است که از بخش های جنبی این رقابت بشمار می رود و بیشتر جنبه های اجتماعی آن مطرح است و امسال نیز موضوع ارتباط دانش ستاره شناسی بر کنترل گرمایش زمین و حفظ سلامت ساکنان کره خاکی ما یعنی زمین عنوان شد. وی ادامه داد: پوستر تیم ایران در این بخش با موضوع «دریاچه ارومیه» بود. افت و خیزهای تیم ها در رقابت های نجومی جهانی حقی به وضعیت و جایگاه تیم ایران در المپیادهای نجومی اشاره نمود و اضافه کرد: کشور ما در تمامی ۱۷ دوره المپیاد نجوم و اخترفیزیک بطور معمول یک تیم معرفی کرده و خوشبختانه تیم ایران همیشه جزء تیم های برتر المپیاد بوده و هست. بطور مثال اعضاء تیم کشورهایی مانند انگلیس در لهستان در سال قبل هر ۵ نفرشان موفق به کسب مدال طلا شدند، ولی امسال ۳ برنز و یک مدال نقره دریافت نمودند و موفق به دریافت مدال طلا نشدند. وی افزود: از طرف دیگر تیم کشور امریکا در المپیاد نجوم امسال تنها ۳ مدال طلا کسب نمود، در صورتیکه در سالهای قبل شرایط پایین تری هم داشته است و یا کشور هند که وضعیت نسبتا خوبی برای حضور در این نوع رقابت ها دارد، در سال قبل ۴ مدال طلا و امسال یک مدال طلا را کسب نمود. همین طور کشورهای سنگاپور، کره جنوبی و چین هر از چندگاهی نتایج خوبی کسب می کنند و در بعضی از سال ها نتایج ضعیفی دارند که این بررسی ها نشان میدهد کشورها در این زمینه گرفتار افت و خیزهایی می شوند. حقی با تأکید بر این که این در شرایطی است که تیم ایران همیشه جزء رتبه های برتر این رقابت جهانی محسوب می شود، اشاره کرد: بررسی سابقه کسب رتبه اول ایران در این رقابت جهانی نشان میدهد که تیم ایران برای سومین بار است که رتبه اول را کسب کرده است. بار اول تیم ایران در چین ۶ مدال طلا و ۳ نقره را از آن خود کرد. بار دوم تیم «الف» ایران در المپیاد نجوم و اخترفیزیک کشور گرجستان با ۵ مدال طلا و تیم «ب» ما ۴ مدال طلا و یک نقره را دریافت کرد و حائز رتبه اول شد و امسال نیز تیم ایران با ۵ مدال طلا به جایگاه اول جهانی در این رقابت نجومی نائل شد. وی اشاره کرد: البته در سال قبل تیم ایران، ۳ مدال طلا و دو مدال نقره دریافت کرد و در جایگاه سوم قرار گرفت. سرپرست تیم نجوم و اخترفیزیک ایران افزود: در سالهای قبل تر از برگزاری المپیاد نجوم در کشور چین، شرایط برتری داشتیم، ایران همیشه شرایط بهتری داشته است، به نحوی که مسؤولان این المپیاد همیشه از تیم ایران، انتظار درخشش را دارند. وی افزود: کسب نتیجه رتبه اول ایرانیان در المپیاد IOAA با کسب ۵ مدال طلا در حالی بوده که بالاتر از ۲۵۰ دانش آموز از ۵۳ کشور جهان در این رقابت ها شرکت داشتند و یک نتیجه بی نظیر بود؛ چونکه دانش آموزان ما رقابت بسیار سنگینی با تیم های رقیب داشتند و شاید حدود ۷۰ درصد از شرکت کنندگان با آمادگی کامل در این رقابت شرکت کرده بودند. حقی اشاره کرد: کشورها آموزش های نسبتا جامعی را برنامه ریزی کرده اند؛ به عنوان نمونه تیم عربستان که برای دومین بار در این رقابت ها شرکت داشت و حضور دور اول این کشور بیشتر نمادین بود، امسال ۳ مدال برنز را دریافت کرد که نشان از برنامه ریزی جدی آنها دارد. وی با اعلان اینکه بدون آموزش و انتخاب صحیح تیم، تقریباً دریافت مدال حتی برنز محال است، تصریح کرد: نمونه دیگر تیم کشور ترکیه است که امسال سومین دوره حضور خود در این رقابت ها را رقم زد. در دور اول هیچ امتیازی را دریافت نکرد، در دور دوم ۳ مدال برنز و در المپیاد امسال یک مدال نقره و ۳ مدال برنز را دریافت کرد که باز هم نشان از ایجاد آمادگی آنها دارد. حقی اظهار داشت: سطح این رقابت جهانی به اندازه ای بالا است که تعدادی از کشورها به دریافت دیپلم افتخار بسنده می کنند و اگر استمرار آموزش ها و برنامه ریزی ها نباشد، نباید متوقع حفظ این جایگاه برای دانش آموزان ایران در المپیادهای جهانی باشیم. ارائه عادلانه آموزش های نجومی در مدارس سراسر کشور حقی افزود: درباره ی آماده سازی دانش آموزان ایرانی باید اظهار داشت که بیشتر این آماده سازی ها در مدارس صورت می گیرد، ولی علاقه مندی باشگاه دانش پژوهان و کمیته نجوم در این است که این آماده سازی ها به مدارس خاصی محدود نشود و فرصت مساوی برای تمامی دانش آموزان کشور فراهم گردد. سرپرست تیم ایران در المپیاد نجوم و اخترفیزیک ۲۰۲۴، افزود: دو نفر از دانش آموزان شرکت کننده در این رقابت بین المللی از شهرهای قزوین و شیراز بودند و باوجود این که سال پایانی تحصیلی خودرا در تهران گذرانده بودند، ولی کار اساسی آنها در سالهای قبل، در شهرهای محل سکونتشان به انجام رسیده بود و امیدواریم این تلاش ها در اقصی نقاط کشور همه گیر شود و در انحصار مجموعه آموزشی خاصی نباشد تا دانش آموزان مدارس مختلف شهرهای مختلف ایران، به المپیاد جهانی نجوم راه یابند. وی با اعلان اینکه المپیاد نجوم و اخترفیزیک ۲۰۲۵ در کشور هند برگزار می شود، اشاره کرد: این کشور یکی از مدعیان دریافت مدال در این رقابت ها است و امیدواریم باردیگر شاهد درخشش تیم های ایرانی باشیم. سطح دانشی تیم دانش آموزی اخترفیزیک ایران دکتر حقی با اعلان اینکه نسخه اصلی سؤالات المپیاد جهانی نجوم به زبان انگلیسی است، اظهار داشت: البته همه کشورها مجاز هستند سؤالات را به زبان تیم های ملی خودشان ترجمه کنند و با وجود این که دانش آموزان ما نسبتا به زبان انگلیسی تسلط دارند و از عهده نسخه انگلیسی سؤالات تا حدی بر می آیند، ولی ترجمه سؤالات به زبان فارسی برای دانش آموزان ما کمک کننده است. وی افزود: بر این اساس نه فقط برای اعضاء تیم ایران بلکه برای سایر تیم ها، سؤالات به زبان هر کشور ترجمه می شود؛ بدین جهت متن سؤالات این المپیاد در دو نسخه فارسی و انگلیسی در اختیار تیم دانش آموزان ما قرار گرفته است. سرپرست تیم دانش آموزی نجوم و اخترفیزیک ایران درباب وضعیت تیم ایران در بخش های مختلف این المپیاد جهانی، اشاره کرد: از آنجا که تیم های دانش آموزی ما همیشه در این رقابت جهانی نتیجه خوبی را کسب می کنند، اعضاء تیم در همه بخش های آن قوی هستند. وی افزود: در بخش نظریه تیم ایران قوی است و اعضاء تیم ایران در بخش فیزیک به همه مباحث فیزیکی تسلط دارند و در بخش رصد نیز فوق العاده خوب عمل می کنند و آزمون هر چقدر مشکل تر باشد، برای دانش آموزان ما بهتر است. حقی اشاره کرد: یکی از نگرانی هایی که ما در المپیاد IOAA 2024 داشتیم، این بود که امتحان بخش رصد آن خیلی دشوار نبود تا دانش آموزان را به چالش بکشد. وی ادامه داد: از طرف دیگر تیم ایران در بخش تحلیل داده ها مقداری ضعف دارد و با عنایت به این که تحلیل داده باید با دقت و سلیقه صورت گیرد، دانش آموزان ما امسال در نوشتن پاسخ های تحلیلی ضعف هایی داشتند، این مساله در حدی نیست که نگران کننده باشد، ولی باید اینطور مشکلات برطرف شود. حقی با اشاره به زیر ساخت های آموزشی در مدارس با تأکید بر این که در مدارس و آموزش و پرورش، آموزش نجوم جایگاهی ندارد، اظهار داشت: آموزش نجوم در کشور به دو صورت به انجام می رسد که یک روش آن در گروه ها و انجمن های نجومی مانند انجمن نجوم ایران و انجمن نجوم آماتوری ایران و انجمن های محلی است که نقش بسیار مؤثری دارند، چون طیف وسیعی از دانش آموزان را با مباحث در رابطه با اخترشناسی آشنا می کنند. وی با اعلان اینکه این گروه ها در آماده سازی پایه دانشی نجوم دانش آموزان نقش بسیار مهمی دارند، اضافه کرد: بخش دوم آموزش ها بیشتر در مدارس خاص صورت می گیرد. تعدادی از مدارس خوب ایران سرمایه گذاری ویژه ای در این بخش دارند و آموزش هایی را به دانش آموزان داوطلب و مشتاق فعالیت حضور در المپیاد جهانی نجوم ارائه می دهند. سرپرست تیم دانش آموزی نجوم و اخترفیزیک ایران با اعلان اینکه چنین آموزش هایی در مدارس بسیار کمک کننده است، تصریح کرد: ولی مشکل این نوع آموزش این است که محدود به برخی مدارس است و متاسفانه ما عدالت آموزشی دراین زمینه در سطح کشور نداریم، ضمن آنکه زیر ساخت های آموزش مانند تلسکوپ به عنوان یکی از ابزارهای آموزشی در همه مناطق وجود ندارد و حتی ممکنست در شهرهای کوچک به سختی در اختیار گروههای آموزشی قرار گیرد. وی حضور دبیران با تجربه در عرصه آموزش نجوم را از دیگر زیرساخت ها عنوان نمود و اظهار داشت: دبیران فیزیک دبیرستان ها با مباحث نجومی کمتر آشنایی دارند، مگر موارد استثنا؛ چون مباحث نجومی در سرفصل های دروس مدارس گنجانده نشده است؛ بدین جهت دبیران در ارائه چنین آموزش هایی در وضعیت فعلی، نمی توانند کمک چندانی کنند؛ بدین جهت باید اظهار داشت که آموزش ها در سطح پایه در انجمن های نجوم آماتوری صورت می گیرد و در سطح خاص تر در مدارس ویژه ارائه می شود. حقی اشاره کرد: ما در گذشته تلاش بسیاری کردیم که از شهرستان ها نیز تیم هایی در المپیاد حضور داشته باشند و تا حدودی موفق بودیم، ولی کافی نیست و تعداد دانش آموزان شهرستانی به اندازه لازم نرسیده است. 1403/06/17 11:55:32 0.0 / 5 194 تگهای خبر: آموزش , دانش , سرمایه گذاری , سرور این پست فیکس سرور را پسندیدید؟ (0) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط دانشمندان آلزایمر را درون یک ظرف ریختند! عرضه دستاوردهای نوآورانه در همایش بین المللی بیوانفورماتیک ایران باکتری زباله ها رگ های خونی را پیر می کند تولید مارک سیلیکونی و جیبیتز استیکر کراکس نظرات بینندگان فیکس سرور در مورد این مطلب نظر شما در مورد این مطلب نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۵ بعلاوه ۳