نوع جدید فتوسنتز كشف شد

نوع جدید فتوسنتز كشف شد فیكس سرور: تهران - محققان انگلیسی یك نوع جدید فتوسنتز كشف كردند كه در آن باكتری نور مادون قرمز را می گیرد و به انرژی تبدیل می كند.


به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از روزنامه ایندیپندنت، این كشف می تواند روند جستجوی حیات بیگانه را در سیارات دیگر تغییر دهد.
كشف این روش جدید فتوسنتز كه باكتری برای گرفتن نور مادون قرمز و تبدیل آن به انرژی استفاده می نماید شناخت علمی را از محدوده های حیات بر روی زمین و فراسوی این سیاره تقویت كرده است.
گیاهان و برخی باكتری ها برای تولید قند بعنوان یك منبع انرژی از دی اكسید كربن و آب، از رویه ای به نام فتوسنتز استفاده می نمایند.
اكثر قریب به اتفاق اشكال حیات بر روی زمین برای رویه فتوسنتز از نورمرئی قرمز استفاده می نمایند اما این نوع جدید فتوسنتز كه توسط محققان كالج ایمپریال لندن در انگلیس كشف شده است، از نور نزدیك به مادون قرمز استفاده می نماید.
این شكل جدید فتوسنتز در طیف گسترده ای از سیانو باكتری ها (جلبك های سبز آبی) كه در نور نزدیك به مادون قرمز رشد می كنند، كشف شده است.
سیانوباكتری ها را همینطور بعنوان جلبك های فیروزه ای، باكتری های فیروزه ای می شناسند. سیانوباكتری ها خودكفا بوده و برای تولید مواد غذایی نیاز به نور و آب دارند. آنها بی هوازی هستند یعنی نیازی به اكسیژن ندارند و دارای كلروفیل a هستند و فتوسنتز می كنند.
در نوع استاندارد و حدودا جهانی فتوسنتز از رنگدانه سبز، كلروفیل a برای جمع آوری نور و استفاده از انرژی آن برای ساخت مواد شیمیایی زیستی و اكسیژن استفاده می گردد.
روشی كه كلروفیل a نور را جذب می كند نشان داده است كه تنها انرژی ناشی از نور قرمز می توان برای فتوسنتز بهره برد.
از آنجاییكه كلروفیل a در تمام گیاهان جلبك ها و ساینوباكتری ها وجود دارد تصور می گردد انرژی نور قرمز برای فتوسنتز'حد قرمز' را تعیین می كند كه این حداقل انرژی لازم برای انجام این فرایند شیمیایی است كه اكسیژن تولید می كند.
در اختر فیزیك هم برای داوری در زمینه امكان تكامل حیات در سایر سیارات از این 'حد قرمز' فتوسنتز استفاده می گردد.
اما زمانی كه برخی ساینوباكتری ها در نور نزدیك به مادون قرمز رشد می كنند، سیستم های استاندارد حاوی كلروفیل a خاموش می شوند و سیستم هایی متمایز می شوند كه حاوی یك نوع متفاوت كلروفیل به نام كلروفیل f هستند.
تا كنون تصور می شد كه كلروفیل f تنها نور را مهار می كند اما این تحقیق جدید نشان داده است كه كلروفیل f با استفاده از نور كم انرژی مادون قرمز برای انجام این فرایند پیچیده شیمیایی، نقش مهمی در فتوسنتز تحت شرایط سایه ایفا می كند.
این نوع جدید فتوسنتز فراتر از حد نور قرمز است.
كشف اخیر این پتانسیل را دارد كه تحقیق دانشمندان را در زمینه جستجوی موجوداتی كه وجودشان به نور حیات بخش تكیه دارند در سیارات دیگر گسترش دهد.
این شكل جدید فتوسنتز چگونگی درك رویدادهای كلیدی را در قلب فتوسنتز استاندارد تغییر می دهد.
این تحقیق در مجله Science انتشار یافته است.
علمی**2038**1569


1397/03/27
15:16:36
5.0 / 5
4544
تگهای خبر: محقق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
تعمیر سرور فیکس سرور

fixserver.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فیكس سرور محفوظ است

فیكس سرور

سرور و هاست و دامین