موتورسیکلت جذاب چینی، جنگنده ای که پرواز نمی کند

موتورسیکلت جذاب چینی، جنگنده ای که پرواز نمی کند فیکس سرور: صنعت موتورسیکلت سازی چین دیگر آن صنعت کپی کار و بی هویت گذشته نیست. امروز برندهایی مثل بِندا با جسارت تمام، مرز میان تخیل و واقعیت را محو می کنند.


امیرمسعود عابدین: کافی است نگاهی به دنیای موتورسیکلت های چینی در سالهای اخیر بیندازید تا بفهمید چه طوفانی درحال تشکیل است. برندهایی که روزگاری به تولید کپی های بی کیفیت از مدلهای ژاپنی و اروپایی معروف بودند، حالا دست به خلاقیت هایی می زنند که حتی بزرگ ترین خودروسازان غربی را غافلگیر کرده اند. دراین میان، شرکت بِندا موتورز (Benda) تبدیل به نماد جسارت و ماجراجویی در این صنعت شده است.
از «کپی کار» تا «خلاق»

کمتر از یک دهه از تولد برند بندا می گذرد، اما این شرکت چینی در همین مدت کوتاه نشان داده که به هیچ قاعده ای پایبند نیست. آنها در سال ۲۰۱۶ در شهر هانگژو آغاز به کار کردند و به سرعت از تولید موتورسیکلت های کوچک اقتصادی به ساخت ماشین هایی رسیدند که انگار از آینده آمده اند.

بندا در سال ۲۰۲۰ با مدل Chinchilla ۳۰۰ پا به بازار گذاشت، یک کروزر کوچک با استایل آمریکایی. یک سال بعد Rock ۳۰۰ را معرفی نمود و بعدتر با LFC ۷۰۰ و موتور چهار سیلندر قدرتمندش نشان داد که بدنبال رقابت با بزرگان دنیاست. اما هیچ کدام از آنها به اندازه ی P۵۱، عجیب، جسور و اعجاب انگیز نبودند.
P۵۱؛ کوچولوی هیبریدی با روح جنگنده

نام این موتورسیکلت از جنگنده افسانه ای آمریکایی P-۵۱ Mustang گرفته شده است؛ هواپیمایی که در جنگ جهانی دوم شهرتی جهانی داشت و حتی در چین هم نماد قدرت و همکاری میان دو کشور محسوب می شد. اما انتخاب نام فقط آغاز ماجراست.
زیر قاب P۵۱، یک موتور باکسر دوقلو ۲۵۰ سی سی قرار دارد؛ موتوری که به لحاظ معماری شباهت زیادی به مدلهای بی ام و دارد، اما بندا تصمیم گرفت پا را فراتر بگذارد. آنها این پیشرانه را با یک موتور برقی جفت کرده اند تا حاصل، خروجی ترکیبی ۶۲ اسب بخار و ۱۰۰ نیوتن متر گشتاور باشد؛ عددی که حتی برای یک ۶۰۰ سی سی هم تحسین برانگیز است.
برای مقایسه، باید بدانید که هوندا CBR۳۰۰R تنها حدود ۳۰ اسب بخار قدرت دارد. پس تصور کنید که سوار موتورسیکلتی می شوید که نیمی از حجم موتور آن است اما دو برابر قدرت تولید می کند!
طراحی و ساختار

P۵۱ از شاسی آلومینیومی سبک وزن با زیرشاسی فولادی بهره می برد و وزن کلی آن تنها ۱۷۸ کیلوگرم است. بخش جلو دوشاخ تلسکوپی با طرح خاص Girder دارد و عقب آن از بازوی تک طرفه با کمک فنر مرکزی استفاده می نماید.
چراغ جلوی توربین مانندش، امضای طراحی جدید بنداست. بندا با این ظاهر خاص می خواهد زبان طراحی خودش را تثبیت کند.
سیستم هیبریدی آن هم درست مانند خودرو های دوگانه سوز کار می کند؛ می تواند تنها با برق حرکت نماید، یا هر دو موتور به شکل هماهنگ نیرو تولید کنند تا در کمتر از ۳٫۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.
چرا باکسر؟ چرا هیبرید؟

پاسخ بندا ساده است: چون می توانیم.
مدیران بندا می گویند که موتورسواران چینی عاشق فناوری های نوین هستند و از تکرار خسته شده اند. پس تصمیم گرفتند ترکیبی غیرمنتظره از سنت (موتور باکسر کلاسیک) و آینده (سیستم هیبریدی) بسازند. نتیجه، موتورسیکلتی است که شاید کاربردی ترین نباشد، اما بطور قطع یکی از جالب ترین هاست.

P۵۱ اولین بار به شکل مفهومی ارائه شد و سپس نسخه تولیدی آن در نمایشگاه EICMA میلان رونمایی گردید. بندا می گوید که این مدل برای تولید انبوه آماده است و بزودی در چین عرضه می شود. بعد از آن احیانا به بازارهای بین المللی همچون آمریکا هم راه پیدا خواهد کرد، البته اگر بندا بتواند مسیر تاییدیه های سخت گیرانه را پشت سر بگذارد.
منبع: theautopian


منبع:

1404/08/21
09:57:03
0.0 / 5
5
تگهای خبر: صنعت , طراحی , فناوری , كاربر
این پست فیکس سرور را پسندیدید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان فیکس سرور در مورد این مطلب
عقیده شما در مورد این مطلب فیکس سرور
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
تعمیر سرور فیکس سرور

پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

fixserver.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فیكس سرور محفوظ است

فیكس سرور

سرور و هاست و دامین

فیکس سرور: راهنمای گام به گام شما برای مدیریت سرورها؛ آموزش‌های کاربردی، اخبار به روز، و پشتیبانی تخصصی