ساخت دیسك سخت با فناوری هولوگرافی

ساخت دیسك سخت با فناوری هولوگرافی فیكس سرور: تهران - گروهی از محققان چینی با استفاده از فناوری هولوگرافی، دیسك سخت جدیدی را ساختند كه قادر است اطلاعات را در قالب الگوریتم های سه بعدی روی یك فیلم تولید شده از نانوذرات ذخیره كند.


به گزارش روز دوشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، این فناوری حجم اطلاعات ذخیره شده را افزایش داده و سرعت بازخوانی، سرعت ضبط و پایداری اطلاعات را در شرایط سخت بالا می برد.
محققان برای ساخت این دیسك سخت از یك فیلم نیمه رسانا استفاده كردند كه از جنس دی اكسید تیتانیوم و نانوذرات نقره تولید شده است. یك لیزر با استفاده از تغییر بار الكتریكی نانوذرات نقره، اطلاعات را روی دیسك ذخیره می كند و از آنجاكه طول موج های مختلف نور لیزر، نانوذرات را به اشكال مختلفی تحت تاثیر قرار می دهند، اطلاعات به شكل هولوگرام های سه بعدی روی دیسك ذخیره می شوند.
این خصوصیت امكان ذخیره حجم زیادی از اطلاعات را در یك فضای فیزیكی كوچك تر از دیسك های متداول در بازار فراهم می كند. یرای مثال یك قطعه از این فیلم با ابعاد 10 سانتیمتر و ضخامت 620 نانومتر قادر است اطلاعاتی با حجم 1000 برابر یك DVD را ذخیره كند. به عبارت دیگر این فیلم قادر است 8.5 ترابایت اطلاعات را نگهداری كند.
اما یكی از نقاط ضعف دیسك های هولوگرافیك این است كه اطلاعات آن ها در اثر تابش پرتوهای ماوراء بنفش پاك می گردد. محققان برای حل این مشكل از مولكول های الكترون پذیر با اندازه یك تا دو نانومتر استفاده كردند. این مولكول ها به علت اندازه كوچك خود قادرند بدون تولید اختلال در درون حفره های موجود در ساختار لانه زنبوری نیمه رسانا قرار گیرند.
بدین ترتیب هنگام تابش پرتوهای ماوراء بنفش پیش از این كه الكترون های نیمه رسانا به سمت نانوذرات فلزی جریان پیدا كنند و اطلاعات دیسك را پاك كنند، مولكول های مذكور آن ها را جذب می كنند. این مولكول ها علاوه بر جذب الكترون ها باعث افزایش سرعت ضبط و بازخوانی اطلاعات هم می شوند. در آزمایشات اولیه محققان توانستند اطلاعات را حتی در مجاورت پرتوهای ماوراء بنفش روی این دیسك جدید ذخیره كنند. همینطور توانستند اطلاعات آن را با سرعت یك گیگابایت درثانیه بازخوانی كنند.
گزارش كامل این تحقیقات در نشریه Optical Materials Express انتشار یافته است.
علمی (6)**9259**1440


1397/01/21
14:37:42
5.0 / 5
4757
تگهای خبر: محقق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
تعمیر سرور فیکس سرور

fixserver.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فیكس سرور محفوظ است

فیكس سرور

سرور و هاست و دامین