مرسوله پستی در چه صورت به شخص دیگری تحویل می شود؟

مرسوله پستی در چه صورت به شخص دیگری تحویل می شود؟ فیكس سرور: مدیركل كنترل كیفیت و امور مشتریان شركت ملی پست با اشاره به قوانین پستی درباره ارسال مرسولات پستی، توضیح داد كه در چه صورت یك مرسوله توسط مامور پست به شخصی غیر از شخص دریافت كننده تحویل داده خواهد شد.


مهدی مقصودی در گفت وگو با ایسنا، درباره كلیات قوانین و مقررات پستی و همینطور طبقه­ بندی انواع مرسولات پستی اظهار نمود: قوانین پستی شامل آیین­ نامه پست نامه­ ها، آیین­ نامه امانات، كنوانسیون پستی جهانی و قرارداد (پروتكل) نهایی آن و مصوبات كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به علاوه دستورالعمل ها و بخشنامه های داخلی است كه آئین نامه ها و كنواسیون به تأیید نمایندگان تام الاختیار دولت­ های كشورهای عضو اتحادیه پستی جهانی همچون كشور ما و همینطور به تصویب مجلس شورای اسلامی هم رسیده است.
مدیر كل كنترل كیفیت و امور مشتریان پست همینطور در ارتباط با انواع مرسولات پستی، مرسولات پستی را از نظر شناسایی و تمایز در جریان فرآیندهای پستی به دو گروه اصلی تقسیم كرد و اظهار داشت: مرسولات عادی (غیرثبتی) مرسولاتی هستند كه بدون هیچگونه عملیات نشانه­ گذاری و ثبت و ربط و غالباً از صنادیق پستی منصوبه در معابر تخلیه و وارد شبكه پستی شده و در قبال آن ها قبض (رسید دریافت مرسوله) صادر نمی­ شود. لیكن مرسولات ثبتی، به مرسولاتی اطلاق می­ شود كه فرستندگان با رجوع مستقیم و یا بر مبنای قراردادهای منعقده، مرسولات خویش را به واحدهای پستی تحویل داده و در قبال آن رسید دریافت می­ كنند.
وی همینطور اضافه كرد: سرویس­ های سفارشی، پیشتاز و ویژه از نظر ماهوی در زمره مرسولات ثبتی به شمار آمده و وجه تمایز آنها صرفاً در اولویت و سرعت در عملیات، قبول، رهسپاری و توزیع آنهاست.
توزیع و تحویل مرسولات عادی
مقصودی با مرور قوانین مربوط به توزیع و تحویل مرسولات عادی ادامه داد: موزعین مرسولات عادی را در منزل و یا نشانی مندرج برروی مرسوله به دست شخصی می­ دهند كه برای وصول آنها حاضر شده است و یا در صندوق­ های پستی قرار می دهند كه در اماكن نصب گردیده است.
تحویل مرسولات ثبتی
مدیركل كنترل كیفیت و امور مشتریان شركت ملی پست درباره نحوه توزیع مرسولات ثبتی با اشاره به بند ۶-۵ از ماده ۱۳۷-RL (مرسولات ثبتی) آیین­ نامه اتحادیه پستی جهانی اظهار نمود: به استناد ماده قانونی مذكور مجری منتخب توزیع كننده (ادارات پست كشورها)، هنگام توزیع یا تحویل یك مرسوله ثبتی باید یك امضاء یا هر نوع دیگر تأییدیه وصول در خصوص دریافت مرسوله از گیرنده دریافت كند و علاوه بر امضاء، نام فرد امضاء كننده هم باید به صورت واضح و خوانا دریافت شود.
البته چنانچه در رجوع اول موزعین به نشانی گیرندگان، امكان توزیع مراسلات ثبتی فراهم نشود، نامه­ رسان موظف است برای یك بار دیگر (روز بعد) به نشانی مراجعه نموده و در صورت عدم امكان توزیع، با صدور اطلاعیه ورود مرسوله، از گیرنده برای رجوع به دفتر پستی و دریافت مرسوله خود ظرف مدت زمانی مشخصی دعوت كند.
مرسولات معطله
مقصودی در این باره توضیح داد: به مرسولات ثبتی كه بعد از دوبار رجوع نامه­ رسان به نشانی گیرنده، توزیع آن ها میسر نشود و با صدور اطلاعیه ورود از شخص گیرنده برای رجوع به واحد پستی و دریافت مرسوله خود دعوت می شود، مرسولات معطله گفته می­ شود مدت زمان نگه داری این مرسولات در واحدهای پستی با عنایت به نوع سرویس پستی از ۵ تا ۱۵ روز متفاوت خواهد بود. اما در مورد مرسولات قراردادی، مدت نگهداری مرسولات معطله با درخواست طرف قرارداد و توافق شركت پست حتی تا چند ماه هم قابل افزایش است.
مرسولات برگشتی
وی اضافه كرد: چنانچه گیرنده یك مرسوله معطله برای دریافت مرسوله خود در طول مهلت قانونی نگهداری به واحد پستی رجوع نكند، واحد پستی موظف است بعد از طی مهلت قانونی، مرسوله را با ضرب مهر تعیین وضعیت و اعلام علت به مبداء (فرستنده) برگشت دهد. از این جهت به این مرسولات برگشتی گفته می­ شود.
مرسولات غیرقابل توزیع
مدیركل كنترل كیفیت و امور مشتریان شركت ملی پست با عرضه تعریفی از مرسولات غیر قابل توزیع اظهار نمود: به مرسولات ثبتی كه امكان توزیع و تحویل آن ها به گیرندگان در مقصد فراهم نیامده و بعد از برگشت به مبداء هم به هر علت امكان تحویل آن ها به فرستندگان وجود نداشته باشد، مرسولات غیرقابل توزیع گفته می شوند كه نحوه رفتار با این قبیل مرسولات كه درصد بسیار اندكی از مرسولات را شامل می­ شوند در مقررات پستی پیش ­بینی شده است.
در چه صورت مرسوله به غیر از شخص دریافت كننده تحویل داده می­ شود؟
مدیركل كنترل كیفیت و امور مشتریان شركت ملی پست در پاسخ به این سوال كه در چه صورت مرسوله به غیر از شخص دریافت كننده تحویل داده می شود؟ اظهار داشت: در ماده ۱۳۷-RL آئین­ نامه پست نامه­ های اتحادیه پستی جهانی، در قبال تحویل یك مرسوله ثبتی تنها به دریافت امضاء و نام فرد امضاء كننده به صورت واضح و خوانا تاكید و اكتفا شده است كه هدف از این امر تسهیل و تسریع در روند اجرای امور بوده و هم اكنون هم توزیع و تحویل مرسولات ثبتی كشور به استناد این ماده قانونی با دریافت امضاء و احراز هویت شخصی كه در نشانی مندرج برروی مرسوله حضور داشته و نسبت به دریافت مرسوله اقدام می­ كند، صورت می گیرد.
مقصودی همینطور درباره مقررات مربوط به توزیع مرسولات به شخص گیرنده به مستندات قانونی اشاره نمود و اظهار داشت: بر مبنای بند ۱ از ماده ۱۴۲-RL (توزیع به شخص گیرنده) آیین­ نامه پست­ نامه­ های اتحادیه پستی جهانی، «به تقاضای فرستنده و در روابط بین­ الملل بین مجریان منتخبی كه موافقت خویش را اعلام نموده اند، مرسولات ثبتی و مرسولات بیمه فقط به شخص گیرنده توزیع می شوند، این مرسولات باید با حروف پررنگ عبارت (For delivery to addressee in person ) (برای توزیع به شخص گیرنده) یا معادل آن به زبانی كه در كشور مقصد شناخته شده باشد را داشته باشند.
او در انتها افزود: آیتم تحویل به شخص گیرنده با نرخ ۸۰۰۰ ریال در ردیف پنج جدول شماره ۶ نرخنامه خدمات پستی مصوب كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و سازمان حمایت مصرف كننده و تولید كننده درج شده است. این آیتم بعنوان یك خدمت جانبی با قیمت مورد اشاره مطرح است و برای مرسولاتی كه مبحث تحویل صرفاً به شخص گیرنده و نه شخص دیگر، برای فرستنده حائز اهمیت باشد مورد استفاده قرار می­ گیرد. بر این اساس موزع ضمن رجوع به نشانی مندرج بر روی مرسوله و بعد از حصول اطمینان از هویت شخص گیرنده كه در لفاف مرسوله تعیین شده است، اقدام به تحویل مرسوله به وی می كند.



1396/12/17
20:44:36
2.5 / 5
6541
تگهای خبر: ارتباطات , سرویس , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(1)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
تعمیر سرور فیکس سرور

fixserver.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فیكس سرور محفوظ است

فیكس سرور

سرور و هاست و دامین