به گزارش فیكس سرور به نقل از ایسنا، فناوری شبكه هوشمند استانی برای تلفن های ثابت سرویس جدیدی نیست. مدتی است كه شركت مخابرات از این فناوری برای عرضه خدمات مختلف به مشتركان استفاده می كند و هزینه خدمات بر مبنای قرارداد سرویس دهنده با مخابرات محاسبه می گردد. این سرویس توسط شركت مخابرات برای تلفن هوشمند استان تهران با پیش شماره ۹۰۹۲۳۰ و برای تلفن هوشمند كشوری با پیش شماره ۹۰۹۹۰۷ عرضه می گردد.
سرویس دهنده ها (مانند مراكز مشاوره و... ) شماره تلفن های ثابتی را به مخابرات معرفی می كنند كه بعد از برقراری تماس توسط یك سرویس گیرنده (مردم) با شماره ۹۰۹، خط سرویس گیرنده به خط سرویس دهنده وصل شده و تعرفه تماس كه در ابتدای تماس و پیش ار برقراری آن توسط سیستم گویای مخابرات اعلام شده، بر مبنای قرارداد سرویس دهنده با مخابرات، به حساب سرویس گیرنده شارژ می گردد. همینطور هیچ تلفن مشاوره ای امكان شارژ بیش از مقدار اعلام شده توسط سامانه مخابرات را ندارد.
با وجود این، همچنان اخباری در شبكه های مجازی دست به دست می گردد مبنی بر اینكه دریافت هزینه های شبكه هوشمند استانی الزامی بوده و مخابرات بدون درخواست مشترك اقدام به دریافت آن ها می كند. یا اینكه این سرویس بدون آگاهی مشتركان فعال شده است. در صورتی كه فعال كردن شبكه هوشمند بی مفهوم و امكان استفاده از این سرویس برای تمامی تلفن های ثابت به صورت پیش فرض فعال است و مشتركان در صورت عدم تمایل می توانند با رجوع به مخابرات منطقه تقاضای قطع سرویس كنند و یا به صورت آگاهانه نسبت به هزینه این سرویس ها از آن استفاده كنند.
در این زمینه پیش از این داوود زارعیان -معاون شركت مخابرات ایران- درباره این مورد اخطار داده و درباره اعتراض كاربران در حوزه تلفن ثابت بیان كرده بود: شكایت در حوزه قبوض تلفن ثابت و مكالمه بسیار كم است، اما نكته ای كه وجود دارد، استفاده بعضی از مشتركان از سرویس های هوشمند شامل مسابقات و نوارهای ضبط شده است. حتی در مواردی ممكن است خود خانواده نداند اما فرزندانشان از این سرویس ها استفاده كنند.
ممكن است بعضی از كاربران نسبت به اینكه به تازگی مخابرات اقدام به حذف قبض های تلفنی كرده است، معترض باشند، زیرا در شرایطی كه قبض تلفن به صورت كاغذی صادی نمی شود، كاربران نمی توانند آگاه شوند هزینه هایی كه هر ماه می پردازند برای چه منظور است. در صورتی كه به قول زارعیان، برای آگاهی از ریز مكالمات مشتركان می توانند در تهران ۱۸۱۸ و در استان های دیگر ۲۰۰۰ را شماره گیری كنند و ریز مكالمات خویش را به صورت آنلاین بشنوند. بدین سان آگاه می شوند كه هزینه های آنها مربوط به چه بخشی بوده است.
زارعیان همینطور با اشاره به راهكار مخابرات برای مشكل سرویس های هوشمند اظهار كرده بود: مخابرات برای این مورد فكری كرده است، بدین صورت كه سیستم سرویس را آنلاین كرده تا از این پس شارژ آنلاین را روی شبكه های هوشمند داشته باشیم. هزینه سرویس های هوشمند هم از این پس به صورت آنلاین برروی سیستم قرار می گیرد.
شبكه هوشمند به عنوان بستر جدیدی برای عرضه بعضی از خدمات توسط شركت مخابرات بوجود آمد تا به كسانی كه امكان استفاده حضوری از خیلی از خدمات را ندارند، تسهیلاتی عرضه نماید. هرچند ممكن است كیفیت بعضی از خدمات عرضه شده در این بستر هم همانند روش های دیگر مانند خدمات حضوری مطلوب نباشد. ازاین رو بهتر است مشتركان ابتدا از روش های مختلف از نوع و كیفیت خدمات شماره مورد نظر اطمینان حاصل كرده و سپس از این شبكه استفاده كنند. هزینه سرویس هم پیش از شروع مكالمه توسط مخابرات اعلام می گردد كه مشتركان در صورت عدم تمایل باید نسبت به قطع تماس اقدام كنند.
در شرایطی كه به قول مسوولان مخابرات تقریبا اطمینان دارد كه از این سرویس های هوشمند استفاده شده و سپس در صورت حساب آمده است، اگر مشتركی همچنان احساس كند هزینه بالایی در صورت حساب او لحاظ شده و این مشكل مربوط به مخابرات بوده، می تواند اقدام به طرح شكایت كند. برای این كار، مشتركان می توانند با شماره ۲۰۲۰ تماس بگیرند، یا به بازرسی ها رجوع كرده و یا با استفاده از پرتال اعتراض كنند.