خوابیدن سموم مغز را دفع نمی کند!

خوابیدن سموم مغز را دفع نمی کند! فیکس سرور: نتایج یک پژوهش جدید نشان میدهد که خواب ممکنست سموم را از مغز دفع نکند.


به گزارش فیکس سرور به نقل از ایسنا، یک مطالعه جدید با تصویربرداری از مغز موش ها نشان داده است که خواب ممکنست به دفع سموم و مواد زائد روزمره از مغز کمکی نکند و این چیزی است که دانشمندان علوم اعصاب را به چالش می کشد.
نیک فرانک عصب شناس کالج امپریال لندن(ICL) و سرپرست این مطالعه می گوید: این مساله به قدری به عنوان یکی از دلیلهای کلیدی خواب ما مطرح گردیده است که ما در این مطالعه از مشاهده عکس آن در نتایج بسیار شگفت زده شدیم.
خواب بااینکه مرموز است، اما فواید خیلی از تثبیت خاطرات گرفته تا بهبود سلامت روان دارد که نباید آنها را نادیده بگیریم.
اما تصور می شود که خواب با تجمع پروتئین های آمیلوئید در مغز افراد مبتلا به آلزایمر مرتبط می باشد و به مغز کمک می نماید مواد زائد روزانه را دفع کند.
دهه ها تحقیق همین طور خواب را با پاکسازی پروتئین و دفع بیماری آلزایمر مرتبط کرده است. در نتیجه، خواب به عنوان یک عامل خطر کلیدی برای آلزایمر که شایع ترین شکل زوال عقل است، ذکر شده است، بااینکه این رابطه پیچیده است، اما گفته می شود خواب ضعیف می تواند یک عامل کمک کننده به بیماری آلزایمر یا یکی از علایم آن باشد.
مطمئناً یک مطالعه حیوانی نمی تواند کوهی از تحقیقات در رابطه با خواب، تجمع پروتئین ها و بیماریهای عصبی را از اعتبار ساقط کند، اما باتوجه به این پیچیدگی ها ممکنست تحقیقات بیشتری را بطلبد.
پژوهشگران یک رنگ فلورسنت را به مغز موش ها تزریق و پخش شدن آنرا مشاهده نمودند و میزان پاکسازی را در زمانی که حیوانات بیدار، خواب و تحت بیهوشی بودند، اندازه گرفتند.
پژوهشگران در مقاله خود نوشتند: نتایج ما این ایده را به چالش می کشد که عملکرد اصلی خواب، پاکسازی سموم از مغز است.
فرانک می گوید: ما دریافتیم که میزان پاکسازی رنگ از مغز در حیواناتی که در خواب بودند یا تحت بیهوشی بودند به میزان قابل توجهی کم شد.
تحقیقات قبلی نشان داده است که استفاده از رنگ های ردیاب روشی مناسب برای تخمین سرعت جریان پاکسازی مغز است. با این وجود، در صورتیکه جریان عمده مایع ممکنست در طول خواب بوسیله مغز افزایش یابد، این بدان معنا نیست که مغز مایعات را از مواد زائد پاک می کند. برخی یافته ها از این ایده حمایت می کنند، در صورتیکه برخی دیگر مانند نتایج این مطالعه جدید آنرا به چالش می کشند.
علاوه بر این، اندازه مولکول های مایع می تواند بر سرعت حرکت آنها در مغز و این که از کدام کانال ها عبور کنند، تأثیر بگذارد. رنگ های فلورسنت مختلف مورد استفاده در این مطالعه وزن بسیار کمتری نسبت به توده های پروتئین های قابل انباشت در مغز داشتند که در بیماری آلزایمر، پارکینسون و سایر بیماریهای عصبی انباشته می شوند.
نتایج این مطالعه قابل تامل است. مغز موش های خوابیده رنگ فلورسنت سبز را ۳۰ درصد کندتر از حیوانات بیدار پاک می کند و پاکسازی مغز در موش های بیهوش نیز تا ۵۰ درصد کندتر بود.
فرانک می گوید: ما هنوز نمی دانیم چه چیزی در مورد این حالت ها وجود دارد که حذف مولکول ها از مغز را کند می کند. گام بعدی در تحقیقات ما این است که تلاش نماییم تا بفهمیم چرا این اتفاق می افتد.
پژوهشگران می گویند این یافته ها از اهمیت خواب کم نمی کنند، چونکه مشخص شده که تا ۴۴ درصد از بیماران مبتلا به آلزایمر و ۹۰ درصد از بیماران مبتلا به زوال عقل یا بیماری پارکینسون گرفتار اختلالات خواب بوده یا هستند.
بیل ویزدن عصب شناس مولکولی کالج امپریال لندن و از نویسندگان این مطالعه می گوید: اختلال خواب یک علامت رایج است که در افراد مبتلا به زوال عقل تجربه می شود، با اینحال ما هنوز نمی دانیم که آیا این یک پیامد یا یک عامل محرک در پیشرفت بیماری است.
این مطالعه در مجله Nature Neuroscience انتشار یافته است.



1403/02/29
09:45:02
0.0 / 5
232
تگهای خبر: پژوهش , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
تعمیر سرور فیکس سرور

fixserver.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فیكس سرور محفوظ است

فیكس سرور

سرور و هاست و دامین