پای روبات ها به بندر شهید رجایی باز می شود؟ فیکس سرور: آن طور که نماینده رئیس دولت در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور خبر داده، مقرر است بندر شهید رجایی به بندر نسل چهارم تبدیل شود که احیانا تحقق این برنامه تا پایان برنامه هفتم توسعه طول می کشد و بعد از آن هوش مصنوعی و روبات ها جایگزین انسان می شوند. به گزارش فیکس سرور به نقل از ایسنا، «نسل بندر» مفهوم رایجی است که در ادبیات جهانی حمل و نقل برای تعریف رتبه بندی و سطح خدمات دهی بنادر به کار برده می شود. نسل بندر بیان کننده سطح عرضه خدمات شامل خدمات ذاتی یا با ارزش افزوده و کارکرد بنادر است و قدیمی یا جدید بودن یک بندر، کوچکی یا بزرگی و موقعیت جغرافیایی آن ارتباطی به نسل آن ندارد. در پروسه توسعه بنادر و بر اساس سند بین المللی آنکتاد، پنج نسل توسعه مبتنی بر ارزیابی استراتژی توسعه، گستره خدمات بندری و سطح یکپارچگی فناوری اطلاعات عرضه شده است.بنادر نسل اول با هدف انتقال کالا از خشکی به بندر و بر عکس بوسیله پسکرانه منطقه ای یا محلی (محیط اطراف بندر که به عنوان مسیر فروش و توزیع کالا فعالیت می کند) بدون لحاظ کردن خصوصیات اجتماعی- اقتصادی منطقه بندر، شکل گرفتند.بنادر نسل دوم به عنوان هاب حمل و نقل و مراکز صنعتی و تجاری آغاز به فعالیت کردند. خدمات قابل عرضه در این بنادر محدود به کشتی و کالا بوده درحالی که در نزدیکی این بنادر صنایع مختلف مشغول به فعالیت هستند. این بنادر به عنوان بنادر صنعتی نیز شناخته می شوند.بنادر نسل سوم علاوه بر مشخصات بنادر نسل دوم، مجموعه ای متشکل از خدمات لجستیکی، تجمیع و توزیع کالا، پردازش اطلاعات و سودجستن از سیستم های مخابراتی است که در ایجاد ارزش افزوده بر کالا نیز نقش ایفا می کنند. این بنادر مبتنی بر تکنولوژی و دانش فنی بوده و جریان و توزیع بار بصورت فناورانه مدیریت می شود.بنادر نسل چهارم به عنوان پیشرفته ترین بنادر حال حاضر جهان، بنادری هستند که در مقام قلب زنجیره حمل و نقل دریابرد، شبکه ارتباطی گسترده ای تا اقصی نقاط جهان را بوجود آورده و خویش را به آخرین تجهیزات سخت افزاری و استفاده از آخرین تکنولوژی های جدید در تکنولوژی اطلاعات مجهز کرده اند. این بنادر از درگاه های اینترنتی خود با عرضه آخرین اطلاعات حمل و نقل دریایی به کارگزاران حمل، تجار و شرکت های حمل و نقل دریایی و زمینی امکان برنامه ریزی را فراهم می کنند.بنادر نسل پنجم که در سالیان اخیر مورد توجه کشورهای پیشرو قرار گرفته اند، بر مشتری مداری متمرکزند. این بنادر ماهیتاً رقابت پذیر بوده و تعهد بندری در عرصه های اجتماعی و زیست محیطی در آنها وجود دارد.آن طور که در بعضی منابع ذکر شده بنادر در سیر تحول خود و به ویژه در یک سده اخیر با تغییر نوع حکمرانی خود از بنادر خدماتی و کاملا دولتی و عام المنفعه (که وابستگی کامل به بودجه دولت ها داشته اند)، بسمت بنادری کاملا خصوصی و اخیراً به مشارکت دولتی و خصوصی سوق داده شده اند. این حرکت همراه با تغییر در ماهیت جایگاه بنادر در اقتصاد کشور از ارگان های دولتی و متکی به بودجه دولت به بنگاه هایی اقتصادی متکی بر اقتصاد بازار بوده است. بدین معنا که بنادر دیگر مجموعه ای خدماتی که منتظر ورود کالا و کشتی به بندر باشند نبوده و خود به دنبال جذب کالا هستند. امکان بروز این تغییر ماهیت و رویکرد در بنادر مختلف حسب موقعیت جغرافیایی و زیرساخت های موجود برای توسعه حوزه نفوذ آنها و برای برقراری ارتباط با مراکز بار در کشور و خارج از آن در آن سوی آب ها و آن سوی مرزهای خشکی متفاوت می باشد و باعث می شود که بنادر بتوانند ارتقا یافته و در نسل های متفاوتی نقش های جدیدی را به عهده گیرند.ایران نیز به سبب موقعیت استراتژیک خود از دو جهت شمال و جنوب به آب های آزاد و نیمه آزاد دسترسی دارد و بنادر بسیاری نیز در کنار این آب ها شکل گرفته است که این بنادر اهمیت بالای ی در تجارت منطقه ای و بین المللی دارند.یکی از مهم ترین بنادر ایران بندر شهید رجایی یا منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی است که در شهرستان بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده و نزدیکترین نقطه به تنگه هرمز و دهانه ورودی خلیج فارس است و با قرار گرفتن در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال-جنوب، با اهمیت ترین دروازه واردات و صادرات جمهوری اسلامی ایران شمرده می شود.طبق آن چه در بعضی منابع ذکر شده، سهم این بندر از کل وزن تجارت در سال قبل ۴۵ درصد بوده است.در این راستا، علی عبدالعلی زاده_ نماینده رئیس دولت در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور - در گفتگو با ایسنا، با اشاره برنامه ریزی برای تغییر نسل بندر شهید رجایی و تبدیل آن به بندر نسل چهار اظهار داشت: بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر کشور از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد و نقش مهمی در کریدور شمال_ جنوب ایفا می کند. وی ادامه داد: متاسفانه در حادثه انفجار اردیبهشت ماه خسارت های زیادی به این منطقه وارد شد و تلفات بسیاری داشتیم.نماینده رئیس دولت در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور خاطرنشان کرد: می خواهیم با تبدیل بندر شهید رجایی به بندر نسل چهار عملاً حضور انسان را در بندر حذف نماییم و هوش مصنوعی و روبات جایگزین انسان شود.وی ضمن اشاره به این که جایگزینی هوش مصنوعی کیفیت کار را بالا خواهد برد، اظهار داشت: همینطور حجم ظرفیت موجود در بندر افزایش پیدا خواهدنمود البته تکمیل این بحث با انتقال بار از بندر شهید رجایی به سه بندر خشک پشتیبان سیرجان، مهریز و آپرین تهران صورت خواهد گرفت که به زودی انتقال عملیات بارهای دولتی را آغاز خواهیم کرد.عبدالعلی زاده خاطرنشان کرد: اگر حمل بار دولتی موفقت آمیز بود می توانیم بارهای خصوصی را نیز منتقل و زمینه را برای نسل چهار شدن بندر شهید رجایی فراهم نماییم.وی در جواب اینکه این مهم چه زمانی عملیاتی می شود، اظهار داشت: اگر بتوانیم تا آخر امسال بارهای دولتی را منتقل نماییم سال آینده بارهای بخش خصوصی نیز منتقل خواهد شد. همینطور دو سال هم سرمایه گذاری و پیگیری جهت استفاده از هوش مصنوعی زمان نیاز است که به نظر می آید تا آخر برنامه هفتم توسعه ادامه دار شود. منبع: fixserver.ir 1404/08/10 12:48:53 0.0 / 5 5 تگهای خبر: اینترنت , تكنولوژی , خدمات , دانش این پست فیکس سرور را پسندیدید؟ (0) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط رقابت هکرهای سفید و یوز ایرانی نمایش توان سایبری ایران در مقابل 10 کشور جهان دولت چه مشوق هایی در زمینه فیبرنوری ارایه می دهد؟ معرفی خدمات امداد خودرو غرب تهران از خودروبران پست هوشمند به دو استان جنوبی می رسد نظرات بینندگان فیکس سرور در مورد این مطلب عقیده شما در مورد این مطلب فیکس سرور نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۱ بعلاوه ۴