تصویر جدید هابل از یک کهکشان مارپیچی

تصویر جدید هابل از یک کهکشان مارپیچی به گزارش فیکس سرور ناسا به تازگی در حساب کاربری تلسکوپ فضایی هابل در اینستاگرام تصویری از یک کهکشان مارپیچی منتشر نمود.


به گزارش فیکس سرور به نقل از ایسنا، ناسا با انتشار این تصویر نوشت: در این تصویر بی نظیر که توسط تلسکوپ فضایی هابل به ثبت رسیده، کهکشان مارپیچی "ان جی سی ۹۷۶"(NGC ۹۷۶) قابل مشاهده می باشد.
کهکشان مارپیچی "ان جی سی ۹۷۶" در فاصله ۱۵۰ میلیون سال نوری از ما و در صورت فلکی بره قرار دارد. این کهکشان مارپیچی به رغم ظاهر آرام خود، خانه یکی از خشن ترین پدیده های نجومی شناخته شده یعنی یک "انفجار ابرنواختر " بوده است.
پر جرم ترین ستاره های هستی، زندگی خویش را با انفجاری عظیم به نام ابرنواختر به پایان می برند. یک ابر نو اختر زمانی رخ می دهد که یک ستاره درحال مرگ، آغاز به خاموش شدن می کند. آن گاه به صورت ناگهانی منفجر شده و مقدار بسیار زیادی نور تولید می کند.
ابرنواخترها می توانند به ستاره شناسان در اندازه گیری فاصله آنها تا کهکشان های دور کمک کنند. مقدار انرژی پرتاب شده به فضا توسط برخی انفجارهای ابرنواختر بسیار یکنواخت است که این امر به محققان اجازه می دهد فاصله آنها را بر مبنای میزان روشنایی آنها در هنگام مشاهده از زمین، تخمین بزنند.
این تصویر توسط "دوربین میدان باز ۳"(WFC۳) تلسکوپ فضایی هابل ثبت شده است. چندی قبل "دوربین میدان باز ۳" هابل که مسئول تصویربرداری در طول موج های نوری متعدد است، بعد از آن که یک ماه در حالت ایمن قرار گرفته بود رصد خویش را باردیگر شروع کرد. هابل پروژه ی مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا و کانادا است و بیشتر از سه دهه به رصد فضا پرداخته است. این تلسکوپ بیشتر از ۱.۵ میلیون رصد انجام داده و بیشتر از ۱۸ هزار مقاله علمی برپایه داده های آن انتشار یافته است. هابل با سرعت ۲۷ هزار و ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت مدار زمین را دور می زند و در فاصله ی ۵۴۷ کیلومتری زمین قرار دارد. این تلسکوپ در ماه آوریل سال ۱۹۹۰ از پایگاه فضایی کندی در فلوریدا به فضا ارسال شد. هابل" یکی از بزرگترین و پرکاربردترین تلسکوپ ها به شمار می آید.
۲۵ دسامبر ۲۰۲۱ ناسا تلسکوپ قدرتمند دیگری معروف به "جیمز وب" که اغلب بعنوان جانشین هابل از آن یاد می شود را پرتاب کرد. "وب" اغلب بعنوان جانشین یا جایگزین هابل توصیف می شود، اما به رغم تعداد انگشت شماری مشکل در طول این سال ها، ابزارهای علمی "هابل" همچنان قوی هستند. نمی توان گفت "وب" جایگزین "هابل" خواهد شد، چون که "هابل" همچنان درحال رصد کیهان است و ناسا امیدوار است تا چند سال دیگر، احیانا تا دهه ۲۰۳۰ هم بتواند از آن استفاده نماید.




منبع:

1400/10/26
21:15:09
0.0 / 5
502
تگهای خبر: اینستاگرام , سئو , كاربر , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
تعمیر سرور فیکس سرور

fixserver.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فیكس سرور محفوظ است

فیكس سرور

سرور و هاست و دامین