حفاظت روزانه در مقابل كووید-۱۹ با اسپری بینی

حفاظت روزانه در مقابل كووید-۱۹ با اسپری بینی فیكس سرور: خراسان رضوی به تازگی، دكتر آنتونی فائوچی (مدیر موسسه آلرژی و بیماریهای عفونی آمریكا و یكی از مقامات ارشد ستاد مبارزه با كرونا در كاخ سفید) توضیح داد كه نخستین واكسن های ویروس كرونا ممكنست قادر به جلوگیری از عفونت نباشد و خیلی زود است كه واكنش افراد واكسینه شده در مقابل كووید-19 را بیان نماییم، برای اینكه هنوز نتایج تحقیقات واكسن فاز سوم منتشرنشده است، اما برمبنای سناریوی ارائه شده ممكنست آزمایش مثبت مبتلاشدن به كرونا بعد از واكسیناسیون وجود داشته باشد.


به گزارش نیوز، این ویروس ممکنست بینی را آلوده کند که معمولا مرحله نخست از عفونت است؛ اما تا زمان مبتلاشدن به ویروس، بدن از قبل آموزش دیده و آنرا خنثی خواهدنمود. این مورد موجب می شود ویروس به مجاری هوایی تحتانی وارد نشود و موفق به تکثیر و بروز عوارض تنفسی نشود. هم اکنون، دانشمندان داروهایی که ممکنست عفونت را کاملا مسدود کنند نیز مورد بررسی قرار داده اند. یکی از این موارد ایده آنتی بادی های مونوکلونال است که می تواند موجب افزایش آنتی بادی های خنثی کننده شود و در بیمار ایمنی موقت بوجود آورد. همین طور دارویی به نام ایورمکتین که در یک آزمایش در هند تاثیری سوال برانگیز نشان داد؛ اما یکی از جالب ترین ایده ها اسپری بینی است که می تواند یک روز کامل در مقابل عفونت محافظت بوجود آورد.
نیویورک تایمز در گزارشی منتشر نمود که با بهره گیری از اسپری بینی، راسوها به مدت یک روز در مقابل ویروس کرونا محافظت شدند بنا بر این دانشمندان این ترکیب را روی انسان مطالعه می کنند تا تاثیرگذاری آنرا بررسی نمایند.
دانشمندان دانشگاه کلمبیا تلاش بین المللی برای تولید ماده ای دارند که دارای خواص ضدویروسی است. این دارو با قرار گرفتن در میان گیرنده های سلول و پروتئین سنبله که مانند یک کلید بازکننده سلول ها عمل می کند، می توانند از آلوده کردن سلول های بینی و ریه ها توسط ویروس جلوگیری نمایند. ویروس بدون دسترسی به سلول ها قابلیت تکثیر ندارد و بنظر می رسد اسپری مانند واکسنی است که آنتی بادی های خنثی کننده ای تولید می کند که پروتئین سنبله را مهار می کنند.
پژوهشگران از اسپری در ۶ راسو استفاده کردند و سپس به سه جفت تقسیم شدند و هرکدام در قفس دیگری قرار گرفتند. به ازای هر قفس به دو راسو اسپری دارونما داده شد. سپس پژوهشگران راسو آلوده به سارس-کوو-۲ (SARS-CoV-۲) را به داخل قفس فرستادند. راسوها یک روز زندگی مشترک داشتند و سپس پژوهشگران آنها را آزمایش کردند. هیچ یک از راسوهایی که دارو را دریافت کرده بودند، آلوده نشدند و راسوهای گروه دارونما همه به این بیماری مبتلا شدند. پژوهشگران گفتند: "با کمک این اسپری تکثیر ویروس بطور کامل بسته شد. "
اگر این مورد در انسان نیز موفقیت آمیز باشد با کمک اسپری حدود ۲۴ ساعت در مقابل کروناویروس کووید-۱۹ ایمن خواهید بود.
اسپری حاوی لیپوپپتید تولید شده از ذره کلسترول است که به زنجیره ای از اسیدهای آمینه متصل است. لیپوپپتید دقیقا با توالی اسیدهای آمینه موجود در پروتئین سنبله که برای اتصال به سلول ها استفاده می شود، مطابقت دارد.


پژوهشگران توضیح دادند که پروتئین سنبله باز می شود تا دو زنجیره اسیدآمینه در معرض اتصال به دیواره سلول قرار گیرد سپس سلول بسته می شود تا روند معمول انجام شود؛ در همین جا لیپوپپتید خودرا وارد میکند و ویروس نمی تواند به سلول متصل شود.
جالب اینجاست که اسیدهای آمینه در امتداد پروتئین سنبله قرار می گیرند که بندرت جهش می یابند. پژوهشگران از لیپوپروتئین در چهار سویه مختلف ویروس کرونا ازجمله سویه های ووهان و ایتالیا استفاده کردند. آنان همین طور از آن در سارس (SARS) و مرس (MERS)، دو ویروس کرونا که موجب شیوع همه گیر در ۲۰ سال قبل شدند نیز استفاده کردند. این ذره کاملا در مقابل سارس-کوو-۲ و تا حدی در مقابل سارس و مرس از سلول ها محافظت می کند.
از دیگر خاصیت های برجسته این روش، تولید لیپوپروتئین مقرون به صرفه است که به صورت پودر سفید خشک شده با یخ بوده و نیازی به نگهداری در یخچال ندارد. سپس ماده با قند و آب مخلوط می شود تا اسپری تولید شود. درنتیجه و بدون ایجاد مشکلات حمل و نقل این دارو می تواند در هرکجا موجود باشد. بعضی از واکسن ها در آزمایش فاز سه باید در دمای بسیار پایین از انجماد نگهداری شوند و کشورهایی که از زیرساخت مناسب برخوردار نیستند در استفاده از این واکسن ها مشکل خواهند داشت.
اسپری بینی در مقایسه با آنتی بادی های مونوکلونال که به صورت داخل وریدی در محیط بیمارستان موجود است، قابل دسترس تر است. لازم به ذکر است، هیچ تاییدی در مورد تاثیر اسپری در انسان وجود ندارد و پیش از تایید اسپری جهت استفاده در انسان، آزمایش برای تعیین ایمنی دارو لازم است.
این گروه درخواست ثبت اختراع محصول را داده و برای آزمایش های بالینی به بودجه بیشتری نیاز دارد و بودجه این مطالعه توسط موسسه ملی بهداشت و مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا تامین شده است.
پژوهشگران دیگر نیز در حال کار بر روی روش های اسپری و آئروسل در مقابله با کووید-۱۹ هستند. یکی از آنها برای درمان عفونت موجود اینترفرون (نوعی از پروتئین ها هستند که سلول های میزبان آلوده به ویروس آزاد ساخته و سبب تحریک سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن می شوند) را به مجاری تنفسی می رساند. مورد دیگری ذره ای سفارشی را با همان هدف پیشنهاد می دهد. پروژه دیگری وجود دارد که نانوذره ای شبیه آنتی بادی ساخته و می تواند در نبولایزرها (یا ریزپاش وسیله ای برای رساندن دارو به قسمت های مختلف دستگاه تنفس بوسیله استنشاق می باشند) مورداستفاده قرار گیرد. پژوهشگران هنگ کنگ نیز بر روی واکسن آنفلوانزای کروناویروس دوگانه فعالیت دارند که بوسیله اسپری بینی تحویل داده می شود.
این مطالعه در مرحله پیش چاپ قرار دارد و نیازمند تحقیقات بیشتری است؛ اما نتایج آن تا حالا امیدوارکننده بوده است.




منبع:

1399/08/18
14:02:41
5.0 / 5
1015
تگهای خبر: آموزش , پژوهش , دانش , دانشگاه
این پست فیکس سرور را پسندیدید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان فیکس سرور در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
تعمیر سرور فیکس سرور

fixserver.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فیكس سرور محفوظ است

فیكس سرور

سرور و هاست و دامین