سلول ها چگونه از خود در مقابل ویروس ها دفاع می كنند؟

سلول ها چگونه از خود در مقابل ویروس ها دفاع می كنند؟ به گزارش فیكس سرور پژوهشگران در مطالعه اخیرشان توضیح داده اند كه چگونه سلول ها از خودشان در مقابل ویروس ها محافظت می كنند.


به گزارش فیكس سرور به نقل از ایسنا وبه نقل از فیز، دانشمندان "مایو كلینیك"(Mayo Clinic) آمریكا به تازگی اظهار كرده اند یك پروتئین به نام "ام ایكس بی"(MxB) از گروه پروتئین های "ام ایكس"(Mx) به سلول ها كمك می نماید تا بدون استفاده از آنتی بادی های سیستمیك یا گلبول های سفید در مقابل عفونت ها و ویروس ها از خودشان محافظت كنند.
دانشمندان اظهار كرده اند، ام ایكس بی كه با پاسخ ایمنی به HIV و ویروس تبخال مرتبط می باشد، برای پشتیبانی میتوكندری مهم می باشد.
"مارك مك نیوان"(Mark McNiven) زیست شناس سلولی مایوكلینیك و نویسنده ارشد این مطالعه اظهار داشت: مطالعه ما بینش جدیدی در مورد عملكرد این پروتئین به سلول ها در مبارزه با عفونت های ویروسی، كه می تواند نتایج قابل توجهی بر سلامت افراد داشته باشد، فراهم می آورد.
هر سلول در پاسخ به عفونت، یك سلول اینترفرون(Interferon) آزاد می كند و سلول های مجاور هم سبب تولید پروتئین ام ایكس می شوند. پژوهشگران طی این مطالعه دریافتند كه مقدار زیادی از پروتئین ام ایكس بی در بعضی بافت ها مانند لوزه و میتوكندری هم وجود دارد كه در صورت بروز عفونت به سلول ها كمك می نماید تا با ویروس ها مبارزه كنند.
اینترفرون ها(Interferon) نوعی از پروتئین ها هستند كه سلول های میزبان آلوده به ویروس آزاد ساخته و باعث تحریك سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن می شوند. اینترفرون ها از دسته سایتوكاین ها می باشد.
اینترفرون ها باعث تحریك سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن در مقابل عوامل بیماری زا می شوند. برخی باعث فعال شدن سلول های ایمنی مانند سلول های كشنده طبیعی(Nk) و ماكروفاژها می شوند. یا با عرضه آنتی ژن عوامل بیماری زا به لنفوسیت های T باعث بهتر شناخته شدن آنها و تشدید پاسخ ایمنی می شوند. همینطور مقاومت سلول های سالم به ویروس ها را می افزایند. اینترفرون ها در ایجاد بعضی از علائم بیماری های عفونی مانند احساس خستگی و تب هم نقش دارند. اینترفرونی كه در پاسخ به یك نوع ویروس تولید می شود سبب بروز مقاومت كوتاه مدت در مقابل خیلی از ویروس ها هم می شود.
پژوهشگران در پایان افزوند: بدون پروتئین ام ایكس بی فعال، میتوكندری ها درست عمل نمی كنند، دیگر انرژی تولید نمی كنند و ژنوم دی. ان. ای خودشان را به داخل سیتوپلاسم می اندازند.



1398/12/14
22:35:03
5.0 / 5
3438
تگهای خبر: پژوهش , دانش , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
تعمیر سرور فیکس سرور

fixserver.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فیكس سرور محفوظ است

فیكس سرور

سرور و هاست و دامین