شناسایی پرنده ای كه بلندترین صدا را در میان پرندگان دارد

شناسایی پرنده ای كه بلندترین صدا را در میان پرندگان دارد به گزارش فیكس سرور پژوهشگران آمریكایی باور دارند كه نوعی پرنده ساكن در جنگل های آمازون، بلندترین صدا را در بین همه پرندگان دارد.


به گزارش فیكس سرور به نقل از ایسنا و به نقل از نیوساینتیست، پرنده سفید رنگی كه در جنگل های آمازون زندگی می كند، بلندترین صدا را در بین گونه های پرندگان دارد.
این پرنده معروف به "وایت بلبرد"(white bellbird)، هر دو آواز خویش را با صدای بلند می خواند اما یكی از آنها بی نهایت بلند خوانده می شود و به صورت متوسط، به 116 دسی بل می رسد كه از صدای همه پرندگانی كه تابحال ثبت شده اند بلندتر است.
"جفری پودوس"(Jeffrey Podos)، پژوهشگر "دانشگاه ماساچوست در امهرست"(UMass) اظهار داشت: صدای این پرنده، واقعا متمایز و غیرمعمول اما بسیار ساده است چونكه یك نت بلند را مانند شیپور تكرار می كند.
وی اضافه كرد: مبحث غیرمعمول، فقط حجم صدای این پرنده نیست بلكه دلیل خواندن آن است. این آواز در واقع، توسط پرنده نر با صدای بلند و در فاصله بسیار نزدیك به پرنده ماده خوانده می شود. ما می خواهیم به علت كم بودن این فاصله پی ببریم.
بیشتر حیوانات همچون میمون ها، برای ارتباط در مسافت طولانی، صداهای بلندی را منتشر می كنند. شواهد به دست آمده نشان می دهند كه پرندگان هم هنگام اظهار عشق به پرنده ماده، آوازهای آرام تری را می خوانند تا نظر آنها را به خود جلب كنند.
"جوزف توبیاس"(Joseph Tobias)، پژوهشگر "كالج سلطنتی لندن"(Imperial College London) اظهار داشت: من حدس می زنم كه نزدیكی پرنده نر به ماده نشان داده است كه بلندی آواز، یك نشانه مثبت جنسی برای این گونه پرنده به حساب می آید.
وی اضافه كرد: اگر پرنده ماده بتواند صدای پرنده نر را از فاصله دور بشنود و تشخیص دهد كه آن پرنده در فاصله كم جذابیت بیشتری دارد، او را انتخاب می كند.
برای بلند بودن صدای این پرندگان، چندین دلیل وجود دارد. آواز پرنده، بسیار ساده است و فقط یك فركانس دارد؛ در نتیجه افزایش حجم صدا به آسانی صورت می گیرد. بررسی ها نشان می دهند كه این گونه پرنده بر خلاف پرندگان دیگر، خصوصیت های مهمی دارد. همچون این كه عضلات معده او ضخیم تر می شوند.
به نظر می رسد كه بلندی صدا، یكی از نتایج وجود شكاف های محیطی است كه این پرندگان طی تكامل خود برای جبران آنها كوشیده اند.
این پژوهش، در مجله "Current Biology" به چاپ رسید.



1398/07/30
19:29:20
5.0 / 5
4631
تگهای خبر: پژوهش , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
تعمیر سرور فیکس سرور

fixserver.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فیكس سرور محفوظ است

فیكس سرور

سرور و هاست و دامین