دستگاههای دولتی دوست دارند اپ مستقل ایجاد کنند

دستگاههای دولتی دوست دارند اپ مستقل ایجاد کنند به گزارش فیکس سرور، حرکت به سمت دولت الکترونیکی عمری نزدیک به ۲۰ سال دارد، در این راه در دوره هایی توسعه دولت الکترونیکی شتاب گرفته و در دوره هایی دیگر وضعیت ثابت مانده است اما هوشمندسازی دولت و یکپارچه شدن خدمات از آغاز دولت سیزدهم به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت. ایجاد پنجره ملی خدمات هوشمند و وعده تحقق ۲۰ درصدی هوشمندسازی خدمات به صورت سالانه از برنامه های این دولت بود. در اینباره با محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، گفتگو کرده ایم. وی در این گفتگو دولت را به مثابه پلتفرمی می بیند که امکان عرضه خدمات روی آن بستر باید فراهم گردد.


به گزارش خبرگزاری فیکس سرور، برپایه گزارش پیوست، در حکمی که وزیر برایتان زد یکی از وظایفی که به شما محول شده بود توسعه درگاه ملی خدمات یا پنجره ملی خدمات هوشمند بود، در نخستین سوال می خواهم می پرسم وضعیت این پروژه چگونه است و در چه مرحله ای قرار دارد؟ شما چه چیزی از دولت قبل تحویل گرفته بودید و به کجا رسیدید؟
در دولت گذشته هرچند سرویسهای مختلفی در دستگاههای مختلف راه اندازی شده بود اما یکپارچگی اتفاق نیفتاده بود. نبود یکپارچگی سبب شده بود سایت ها و سرویس هایی در اَشکال و متدهای مختلف عرضه شود و مردم برای دریافت هر سرویس از هر دستگاهی با تنوعی از خدمات مواجه بودند.
ما یک مبنای نظری برای یکپارچه سازی مد نظر قرار دادیم در واقع در این مدل دولت، یک پلت فرم شناخته می شود.
در دولت بعنوان سکو یا پلتفرم، نقش دولت بیشتر تجمیع توانمندسازی و رگولاتوری است و باید از نقشی که خودش اجراکننده باشد، بیرون برود. در واقع اگر از نظر فنی نگاه نماییم دولت باید خدمات خودش را به شکلAPI در اختیار بخش خصوصی قرار بدهد و بخش خصوصی با استفاده و ترکیب این APIها برای مردم خدمات تولید نماید و این خدمات به صورت ترکیبی باشد.
مثلا در این بحث دولت در بند واو تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ آورده است، دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی مکلف اند «پنجره واحد خدمات هوشمند» خویش را بر مبنای الزامات مصوب شورای اجرایی فناوری اطلاعات حداکثر تا شهریورماه ۱۴۰۱ راه اندازی کنند و حداقل یک سوم خدمات اختصاصی خویش را با اولویت خدمات پرکاربرد از راه این پنجره عرضه کنند.
این یک تمهید قانونی بود که دستگاه ها را موظف می کرد. از سویی خود وزارت ارتباطات هم تکلیف پیدا کرد که این سامانه یکپارچه را به وجود بیاورد. یعنی از این سامانه پیش از این وجود نداشت. از اول سامانه پنجره واحد خدمات دولت شکل گرفت.
استانداردهای اتصال به این پنجره در شورای اجرای فناوری اطلاعات مطابق قاعده و قانون تصویب و در آن نوشته شد که سامانه و استانداردهای فنی آن باید از جانب وزارت ارتباطات عرضه شود تا دستگاه ها به آن متصل شوند.
پس از آن به تدریج پاسخگو کردن دستگاه ها با استفاده از رسانه آغاز شد چون قانون باید اجرا می شد. ظرفیت رسانه ای در این بحث اهمیت زیادی داشت چون اگر صداوسیما، رسانه ها و مطبوعات موضوعات را پیگیری نمی کردند ما نمی توانستیم در آن توفیقی کسب نماییم.
ما در سال دوم افق دیگری را مشخص کردیم. اتصال تمامی دستگاه ها به پنجره ملی خدمات هوشمند عرضه و عرضه تمامی خدمات به شکل الکترونیکی و عرضه ۲۰ درصد خدمات به صورت هوشمند برنامه سال ۱۴۰۲ بود.
الان ۴۶ میلیون ایرانی بالای ۱۸ سال به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل شده اند و از نظر آماری حدود ۸۴ درصد افراد حائز شرایط متصل هستند یا حداقل یک مرتبه وصل شده اند.
احراز هویت آنها بر اساس سه سطح احراز هویت است: در سطح اول احراز هویت بر اساس تطبیق شماره ملی و شماره موبایل آنهاست. سطح دوم احراز هویت بر مبنای زنده سنجی است که برای کارهای مالی و بورسی استفاده می شود و سطح سوم امضای الکترونیکی است و تقریبا همه نیازهایی که مردم به صورت الکترونیکی دارند و مقرر است از سوی دستگاه ها عرضه شود در این سه سطح خلاصه می شود.
هم اکنون هر سه اینها در درگاه وجود دارد و عرضه می شود. نکته جالب توجه اینست که تمام این کارها را بخش خصوصی انجام داده است.

چه تعداد دستگاه به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل شده اند؟

هم اکنون از ۱۴۰ دستگاهی که باید متصل باشند ۱۳۸ دستگاه متصل هستند.

یعنی دو دستگاه متصل نشده اند؟
نه، ما برنامه مان اتصال کامل است، در بعضی اوقات ۱۴۰ دستگاه هم متصل بوده اند، اگر دستگاهی از استانداردها تخطی کند اتصالش قطع می شود. هم اکنون ۱۳۸ دستگاه متصل هستند.



منبع:

1403/04/21
12:14:34
0.0 / 5
35
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
تعمیر سرور فیکس سرور

fixserver.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فیكس سرور محفوظ است

فیكس سرور

سرور و هاست و دامین