روش جدیدی برای شناسایی حیات فرازمینی

روش جدیدی برای شناسایی حیات فرازمینی فیکس سرور: یک مطالعه جدید می گوید وقتی بدنبال سیاراتی با حیات فرازمینی هستید، بدنبال دی اکسید کربن کم و ازون بالا باشید.

به گزارش فیکس سرور به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست(MIT) و دانشگاه بیرمنگام براین باورند که با بهره گیری از همین فناوری های موجود، فرمول شناسایی سیارات قابل سکونت را دریافته اند. بگفته آنها، همه چیز به سطح دی اکسید کربن و ازون در یک سیاره فراخورشیدی مربوط می شود.
صحبت های زیادی در مورد این که چگونه افزایش سطح دی اکسید کربن در جو زمین به گرم شدن کره زمین کمک می نماید، وجود دارد، اما واقعیت این است که سیاره ما در مقایسه با سایر جهان های کمتر قابل سکونت مانند زهره، سطح بسیار پایینی از این گاز دارد. ۹۶.۵ درصد اتمسفر زهره از گاز دی اکسید کربن تشکیل شده است، در صورتیکه مریخ دارای جوی حاوی ۹۵ درصد CO2 است.
از طرف دیگر، غلظت این گاز در جو زمین تنها ۰.۰۴ درصد است. دلیل آن این است که اقیانوس های ما حدود ۸۰ درصد از دی اکسید کربن سیاره ما را جذب می کنند.
این واقعیت، پژوهشگران را بر آن داشته تا با جستجوی جو سیارات برای یافتن سطوح پایین دی اکسید کربن، روش جدیدی برای شناسایی سیارات فراخورشیدی که ممکنست دارای آب مایع باشند، توسعه دهند.
بطور مشخص، پژوهشگران استفاده از منظومه شمسی را به عنوان یک مدل پیشنهاد می کنند و طرحی را برای جستجوی گروهی از سیارات که در فاصله مشخصی از ستاره میزبان خود قرار می گیرند، ارائه می کنند، جایی که آب ممکنست به شکل مایع وجود داشته باشد.
آنها می گویند اگر تحلیل و بررسی جو آن جهان ها نشان دهد که دی اکسید کربن موجود در جو آنها نسبت کمتری نسبت به بقیه دارد، احتمال این که این گاز توسط حجم های بزرگ آب به دام افتاده باشد، زیاد خواهد بود.
تیم تحقیقاتی می گوید، یکی از بخش های هیجان انگیز این طرح این است که تلسکوپ فضایی جیمز وب هم اکنون می تواند دی اکسید کربن سیاره هایی را که قادر به رصد آنهاست، دقیقاً مانند قمر اروپای مشتری در اوایل امسال اندازه گیری نماید.
ژولین دو ویت استادیار علوم سیاره ای در MIT و یکی از نویسندگان این مطالعه می گوید: علم سیارات فراخورشیدی بدنبال جهان های قابل سکونت و میزبان حیات است، اما تمام خاصیت هایی که تا حالا در مورد آنها صحبت شده فراتر از دسترس تازه ترین رصدخانه های زمینی و فضایی بوده است. حالا ما راهی برای یافتن وجود آب مایع در سیاره دیگری داریم و این چیزی است که می توانیم در چند سال آینده به آن برسیم.
آب مساوی با زندگی نیست
در صورتیکه چنین روشی ممکنست به تعیین این که آیا یک سیاره واقعاً آب مایع دارد یا خیر، کمک نماید، پژوهشگران اذعان دارند که این لزوماً به این معنا نیست که در آن حیات وجود داشته باشد. اما این تیم پژوهشی برای آن هم برنامه دارد.
پژوهشگران با بهره گیری از سیاره خودمان به عنوان منبع الهام می گویند شکل های حیات روی زمین همچون گیاهان و برخی میکروب ها، دی اکسید کربن می گیرند و اکسیژن منتشر می کنند که می تواند توسط فوتون های خورشید به ازون تبدیل گردد. ازون نیز مانند دی اکسید کربن دارای علامتی است که توسط تلسکوپ جیمز وب قابل تشخیص می باشد.
بگفته پژوهشگران، اگر از جیمز وب برای شناسایی این نشانه بمنظور یافتن سیاره ای در منطقه قابل سکونت با دی اکسید کربن کم و ازون بالا استفاده کنید، احیانا سیاره ای میزبان حیات پیدا کرده اید.
آمائوری ترایود از دانشگاه بیرمنگام و یکی از نویسندگان این مطالعه اظهار داشت: اگر ما ازون را ببینیم، احتمال این که با دی اکسید کربن مصرف شده توسط حیات ارتباط داشته باشد، بسیار زیاد است و اگر حیات در بین باشد، زندگی باشکوهی خواهد بود. صحبت از فقط چند باکتری نخواهد بود، بلکه یک زیست توده در مقیاس سیاره ای در بین خواهد بود که قادر می باشد مقدار زیادی کربن را پردازش و با آن تعامل کند.
این پژوهش در مجله Nature Astronomy انتشار یافته است.

1402/10/10