ساخت دستگاه اندازه گیری آستانه تحمل درد فشاری عضلات توسط فناوران دانشگاه تهران

ساخت دستگاه اندازه گیری آستانه تحمل درد فشاری عضلات توسط فناوران دانشگاه تهران فیکس سرور: فناوران دانشکدگان فنی دانشگاه تهران در لابراتوار سیستم های تبدیل انرژی الکترومکانیکی هوشمند، موفق به طراحی و ساخت دستگاه اندازه گیری و سنجش آستانه تحمل درد فشاری عضلات بیمار(الگومتر) برای بیماری هایی نظیر «فیبرومیالژیا» و «درد میوفاشیال» شدند.


دکتر علی صدیقی، مدیر این پروژه پژوهشی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه این دستگاه حاصل پروژه کارشناسی آروین رضوانی است، «الگومتر» یا دستگاه تعیین آستانه درد فشاری، را با ارائه ابزاری به متخصصان و با افزایش دقت اندازه گیری درد، وسیله ای دانست که شکاف مهمی را در روش های ارزیابی درد پر می کند و اظهار داشت: بهره گرفتن از این وسیله می تواند سبب تشخیص دقیق تر و درمان بهتر بیماری هایی نظیر «فیبرومیالژیا» و درد «میوفاشیال» شود.
وی، تصریح کرد: الگومتر ابزار ارزشمندی در محیط های مختلف مراقبت پزشکی و مراکز توانبخشی و لابراتوار های تحقیقاتی است.
این فناور دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران، در ادامه توضیح داد: پزشک با بهره گیری از الگومتر بر روی ناحیه مورد نظر از بدن بیمار فشار وارد کرده و این فشار را بصورت تدریجی و با کمک رابط کاربری طراحی شده افزایش داده و در نهایت حداکثر فشار تحمل شده توسط بیمار، به عنوان آستانه درد ثبت می شود و اطلاعات کامل آزمایش های انجام شده توسط نرم افزار انحصاری طراحی شده برای دستگاه، جمع آوری می شود که می توان از آنها جهت بررسی روند درمان، کشف مکانیسم های درک درد و بررسی تفاوت های فردی بهره برد.
دکتر صدیقی، با اشاره به اینکه این دستگاه برای اولین بار در کشور، در لابراتوار سیستم های تبدیل انرژی الکترومکانیکی هوشمند دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران طراحی و تولید شده است، اشاره کرد: اعتباریابی بالینی و ارزیابی ارتباط پارامترهای الگومتری و حساسیت مرکزی در بیماران دارای کمردرد غیر اختصاصی مزمن با همکاری دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران در جریان است.
عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران، در آخر گفت: درد به صورتی علت اصلی درخواست کمک پزشکی و از مهم ترین راه های تشخیص بیماری است. از آنجائیکه درد یک احساس ذهنی بوده و بطور مستقیم قابل اندازه گیری نیست، هم اکنون برای ارزیابی درد اغلب از مقیاس های فرضی کمک گرفته می شود. در این روش بیمار ارزیابی شخصی خود از میزان فشار وارده و دردی که حس می کند را در قالب یک مقیاس فرضی از 0 تا 10 بیان می کند. هر چند این روش یک دید کلی نسبت به وضعیت بیمار ارائه می دهد، اما دقت کافی را ندارد، چون نگاه افراد به این مقیاس ذهنی ممکنست با یکدیگر متفاوت باشد.



1402/06/26
09:08:02
0.0 / 5
312
تگهای خبر: پژوهش , دانش , دانشگاه , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
تعمیر سرور فیکس سرور

fixserver.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فیكس سرور محفوظ است

فیكس سرور

سرور و هاست و دامین