کمک سیاره فراخورشیدی نامهربان به یافتن حیات فرازمینی!

کمک سیاره فراخورشیدی نامهربان به یافتن حیات فرازمینی! به گزارش فیکس سرور، ستاره شناسان می گویند یک سیاره فراخورشیدی غیر قابل سکونت می تواند به ما در جستجوی حیات بیگانه کمک نماید و انتخابهای ما را محدود کند.

به گزارش فیکس سرور به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، ستاره شناسان سیاره ای شبیه به زمین کشف کرده اند که به دور رایج ترین نوع ستارگان در جهان، یعنی یک کوتوله M می چرخد.
این سیاره به قدری داغ است که طلا، نقره و مس روی سطح آن به حالت مایع درمی آیند.
در کمال تعجب بنظر می رسد که این سیاره اصلاً جوی ندارد و کاملاً خشن و غیرقابل سکونت است.
این سیاره به اندازه کافی عجیب است که می تواند به ستاره شناسان برای محدود کردن انتخابهای جستجوی حیات بیگانه کمک نماید و یک تغییر پارادایم ایجاد نماید.
این به این علت است که ستاره های کوتوله M بسیار رایج و در همه جا حاضر هستند. خیلی از سیارات که به دور این ستارگان می چرخند هم امکان دارد فاقد جو باشند، به این مفهوم که ستاره شناسان می توانند آنها را نادیده بگیرند و انتخابهای جستجوی خویش را برای سیارات قابل سکونت کاهش دهند.
سیاره ای بدون جو
گروهی از ستاره شناسان در مقاله ای که در مجله Astrophysical Journal Letters انتشار یافته است، یافته های خویش را در مورد این سیاره معروف به GJ ۱۲۵۲b شرح داده اند.
این سیاره در مدت تقریبا ۲۴ ساعت دو بار به دور ستاره میزبان خود می چرخد، به این مفهوم که مداری بسیار نزدیک به ستاره خود و سطحی سوزان و غیر قابل سکونت دارد.
میشل هیل، اخترفیزیکدان دانشگاه UC Riverside و یکی از نویسندگان این مطالعه توضیح داد: فشار تابش و تشعشع ستاره بسیار زیاد است، به اندازه ای که جو سیاره را منفجر می کند.
جو زمین هم در طول زمان توسط خورشید درحال تخریب است، اما فرآیندهای زمینی همچون انتشارات آتشفشانی به صورت همزمان جو آنرا باردیگر پر می کنند.
با این وجود، اگر ما خیلی به خورشید خود نزدیک تر بودیم، در اینجا شاهد سناریویی مشابه با سناریوی سیاره GJ ۱۲۵۲b بودیم، چونکه فرآیندهای زمینی در آن صورت جو آنرا به سرعت و به اندازه کافی پر نمی کردند. این دقیقاً همان چیزی است که برای عطارد اتفاق افتاده است. عطارد نزدیک ترین سیاره به خورشید و دارای جو است، اما به سبب تأثیرات خورشید، جو آن بسیار نازک است.
بررسی جو یک سیاره فراخورشیدی دور
پژوهشگران با اندازه گیری تشعشعات فروسرخ این سیاره فراخورشیدی در طول گذر آن مقابل ستاره میزبانش به این نتیجه رسیدند که GJ ۱۲۵۲b فاقد اتمسفر است.
پژوهشگران با اندازه گیری این تشعشع توانستند دمای سوزان این سیاره در طول روز را که تقریبا ۱۲۳۰ درجه سانتی گراد بود، تخمین بزنند. این بدان معناست که عناصر طلا، نقره و مس همگی روی سطح سیاره به صورت مایعات درخواهند آمد. این گرمای سوزان در کنار این تخمین که این سیاره فشار سطحی پایینی دارد، دانشمندان را به این باور رساند که اتمسفر ندارد.
استفان کین، اخترفیزیکدان UCR و یکی از نویسندگان این مقاله می گوید: این سیاره می تواند ۷۰۰ برابر بیشتر از زمین کربن داشته باشد و با این وجود باز هم جو نداشته باشد. در واقع جو می تواند در این سیاره تشکیل گردد، اما به سرعت تخریب می شود و فرسایش می یابد.
همه اینها می تواند به شکل گسترده روش دانشمندان را برای یافتن حیات بیگانه در سیارات دیگر تغییر دهد. اما مشاهدات بعدی تلسکوپ فضایی "جیمز وب" از این سیاره و هزاران سیاره دیگر به اخترشناسان کمک می نماید تا مفاهیم این کشف را بهتر درک کنند.
میشل هیل اضافه کرد: اگر یک سیاره به اندازه کافی از یک کوتوله M فاصله داشته باشد، به صورت بالقوه می تواند اتمسفر خویش را حفظ کند. ما هنوز نمی توانیم نتیجه بگیریم که تمام سیارات سنگی اطراف این ستاره ها به سرنوشت عطارد گرفتار شده اند یا نه، اما من همچنان خوشبین هستم.

1401/08/04