کوشش برای ارتقای 20 رتبه ای سرعت اینترنت همراه

کوشش برای ارتقای 20 رتبه ای سرعت اینترنت همراه به گزارش فیکس سرور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: هدف گذاری ما این است که بتوانیم در دولت سیزدهم سرعت اینترنت همراه را 20 رتبه و اینترنت ثابت را 30 پله ارتقاء دهیم و در نهایت با تکمیل پروژه فیبرنوری به جمع 50 کشور بالای این جدول بپیوندیم.


به گزارش فیکس سرور به نقل از ایسنا، عیسی زارع پور با حضور در یک برنامه تلویزیونی با موضوع روند توسعه دولت الکترونیک و هوشمند، با ارائه تعریفی از الکترونیکی شدن سرویس ها و خدمات، اظهار داشت: در دولت سیزدهم استقرار دولت هوشمند بیش از گذشته در دستور کار قرار گرفته است. دولت الکترونیکی به مفهوم ارائه خدمات عمومی و دولتی به مردم با استفاده از فناوری اطلاعات است. این کار دو دهه قبل شروع شده و الان حدود ۴۰ درصد از خدمات دولت به شکل الکترونیکی ارائه می شود اما کیفیت آن به حدی نیست که مردم را از مراجعه حضوری معاف کند.
وی با اشاره به رتبه ۸۹ توسعه دولت الکترونیک در دنیا و رتبه ۱۱۸ در میزان مشارکت مردم با استفاده از ابزارهای دیجیتال، اظهار داشت: هر دو سال یکبار، مرجع بین المللی، کشورها را از این نظر ارزیابی می نماید، در سال ۲۰۲۰ رتبه ایران در شاخص دولت الکترونیکی ۸۹ بوده که در این عرصه بسیار جای پیشرفت داریم. شاخص دیگر میزان مشارکت مردم بوسیله ابزارهای دیجیتال است که در این بخش رتبه ۱۱۸ در میان ۱۹۳ کشور را به دست آوردیم که در نظر داریم در مدت چهار سال این رتبه را ۳۰ پله بالا ببریم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه تنها راه حذف امضاهای طلایی و فساد همین راه است، اشاره کرد: تمام دنیا به سمت استقرار دولت هوشمند پیش می روند برای اینکه تنها راه حذف امضاهای طلایی، مبارزه با فساد و چابک سازی دولت، استقرار دولت الکترونیکی است. در سالهای گذشته نیز در این عرصه قدم های خوبی برداشته شده و باید گام های مهمتر را نیز برداشت.
زارع پور دولت هوشمند را حذف تصمیمات انسانی و ارائه خدمات مبتنی بر داده ها عنوان نمود و اضافه کرد: در دولت الکترونیکی همان خدمتی که در گذشته به شکل سنتی ارائه می شد را برخط انجام می دهند و در این پروسه مراجعه حضوری مردم حذف می شود. برای رسیدن به این هدف باید پایگاه های داده دستگاهها به هم متصل شوند و بجای این که روزها، هفته ها و حتی ماه ها وقت مردم تلف شود، تصمیمات به سرعت برمبنای اطلاعات واقعی گرفته و خدمات ارائه می شود.
وی در پاسخ به چرایی عدم اجرای مناسب دولت هوشمند تا حالا اظهار داشت: نیکی از موانع عدم توسعه دولت الکترونیک این است که دستگاهها در ارائه اطلاعات به یکدیگر همکاری نمی کنند. بود ساختار سازمانی مناسب، عدم آمادگی سازمان ها، کمبود نیروی انسانی متخصص، قرار نگرفتن در اولویت مدیران دستگاهها، نگاه سنتی و مقاومت های موجود و عدم تعامل دستگاهها برای ارایه داده ها به یکدیگر از دلیلهای کندی توسعه دولت هوشمند است.
شاه بیت دولت هوشمند ارائه خدمات مبتنی بر داده است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تجربه راه اندازی خدمت هوشمند احراز هویت ازراه دور در گذشته، اظهار داشت: اگر بتوانیم این اتصالات و ارتباطات را بین دستگاه های مختلف برقرار نماییم، می توانیم شاهد استقرار دولت هوشمند باشیم. در زمان خدمت خود در قوه قضاییه، با استفاده از هوش مصنوعی این کار را انجام دادیم. اما شاه بیت دولت هوشمند ارائه خدمات مبتنی بر داده است و باید مداخلات انسانی به حداقل برسد و با سرعت و کیفیت مناسب در هر ساعت از شبانه روز در دسترس مردم باشد.
زارع پور درباره موانع توسعه دولت الکترونیکی اظهار داشت: یکی از این موانع عدم زیرساخت مناسب در دستگاه های مختلف بوده که نیاز به نیروی انسانی و هزینه زیاد دارد برای اینکه در همه دستگاهها ظرفیت ها به شکل یکسان وجود نداشته است. مسئله بعدی عدم اهمیت مدیران دستگاهها به ضرورت الکترونیکی شدن خدماتشان است. تحول در هر دستگاهی بدون ارائه خدمات بصورت دیجیتالی، تحول بیهوده ای است. مانع دیگر مخالفت با تغییر شیوه کار به علت نگاه های سنتی و مقاومت هایی است که در بعضی دستگاهها وجود دارد. یکی دیگر از مسائل مهم نیز عدم تعامل دستگاهها با یکدیگر در تبادل اطلاعات است. در صورتیکه اطلاعاتی که در دستگاهها ثبت می شود متعلق به مردم است و باید در برای راحتی آنها به کار گرفته شود.
وی ضمانت اجرای پنجره واحد خدمات را پیگیری های شخص رییس جمهور و معاون اول محترم رییس جمهور دانست و با اشاره به تاکید رییس جمهوری بر ملی بودن داده ها، اظهار داشت: رییس جمهوری تاکید کردند که داده ها و اطلاعات مردم در دستگاهها متعلق به بیت المال و همه دستگاهها است و باید از آنها برای ارائه خدمات بهتر به مردم استفاده گردد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به راه اندازی کمیته تعامل پذیری دولت الکترونیک از سال ۹۷، اظهار داشت: این کار حرکت ارزشمندی برای تعامل دستگاهها در این عرصه بود اما ضمانت اجرائی برای اجرای مصوبات وجود نداشت که برای همین منظور طرحی در مجلس برای جرم انگاری عدم ارایه داده برای دستگاهها درحال پیگیری است که با تصویب آن، این حرکت سرعت بیشتری می گیرد.
زارع پور با اشاره به راه اندازی مرکز ملی تبادل سرویس، اظهار داشت: در این مرکز بیش از ۲۰۰ سرویس ارائه می شود و در سال قبل بیش از سه میلیارد بار از این سرویس ها استفاده شده است. این سرویس ها از جانب دستگاه های دولتی به سایر دستگاه های دولتی، کسب وکارها و مردم ارائه شده است.
وی با اشاره به اینکه خیلی از این سرویس ها بوسیله بخش های خصوصی در قالب خدمتی خاص به مردم ارائه می شود، عنوان کرد: با همکاری نمایندگان مجلس طرح «داده و اطلاعات ملی» در مجلس تهیه و تدوین شد و الان در دستور کار صحن مجلس است که برمبنای آن برای سرپیچی از وظایفی که کارگروه تعامل پذیری معین کرده، جرم انگاری شده و در صورت عدم همکاری برای بالاترین مقام دستگاه، مجازات پیش بینی شده است.
تاسیس مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی در دستگاه های اجرایی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی دیگر از اقدامات این حوزه برای تسریع در اجرای دولت هوشمند را مصوبه شورای فناوری اطلاعات برای اصلاح ساختار مراکز فناوری اطلاعات عنوان نمود و اظهار داشت: مصوب شده که در همه دستگاه های اجرائی کشور باید مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی در بالاترین سطح یک سازمان و زیر نظر مستقیم رییس دستگاه تاسیس شود تا مدیریت تحول در دستگاه را برعهده بگیرد و مشکل ساختار سازمانی و نیز جذب و نگهداشت نیروی انسانی متخصص برای توسعه دولت هوشمند در دستگاه های دولتی حل شود. درباره دستگاه های حساس نیز باید این مرکز در قالب یک معاونت تشکیل گردد و به این طریق ساز و کار زیرساختی دستگاهها تهیه خواهد شد.
زارع پور ایجاد تکلیف قانونی راه اندازی پنجره واحد خدمات را یکی دیگر از اقدامات این حوزه اعلام نمود و اضافه کرد: یکی از وعده های ریاست جمهوری، حرکت به سمت دولت هوشمند بوده و یکی از مهم ترین برنامه های دولت برای ساماندهی دستگاهها، اجرائی شدن این وعده است. یکی از اقداماتی که دراین خصوص انجام شده، برمبنای قانون بودجه امسال، به تمام دستگاهها تکلیف شده که تا شهریورماه «پنجره واحد هوشمند» خودرا راه اندازی کنند و یک سوم خدمات پرکاربردشان را از این طریق ارائه بدهند. علاوه بر این تا اختتام دی ماه فرصت داده شده که وزارت ارتباطات پنجره ملی خدمات هوشمند را راه اندازی کند.
وی تکلیف قانونی وزارت ارتباطات را نیز راه اندازی پنجره ملی خدمات تا دی ماه سال جاری بیان کرد و اظهار داشت: به جهت اینکه به دستگاهها نشان بدهیم این کار شدنی است، خود «پنجره هوشمند ملی» را هشت ماه زودتر از و در اردیبهشت ماه، در هفته جهانی ارتباطات بصورت آزمایشی راه اندازی کردیم. حدود ۱۰ دستگاه اصلی از ۱۷۰ دستگاه اصلی و چند دستگاه فرعی به این پنجره متصل شدند و مردم می توانند با ارائه اطلاعات فردی و تائید اطلاعات از تمام خدمات ارائه شده توسط این دستگاهها استفاده کنند. به این واسطه کاربر یک بار وارد این سامانه می شود و برای دفعات بعد می تواند با یک دفعه احراز هویت به خدمات تمام این دستگاهها که به شکل الکترونیکی ارائه شده، دسترسی پیدا کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان امور مالیاتی، تامین اجتماعی، وزارت فرهنگ، سازمان بهزیستی، وزارت اقتصاد، کمیته امداد و بنیاد شهید را برخی از این دستگاهها اعلام نمود که به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده اند. وی همین طور از سازمان صداوسیما خواست موضوع تحقق پنجره واحد خدمات دولت هوشمند را در فهرست مطالبه گری خود از مسئولین دستگاهها قرار دهد تا در شهریورماه که موعد قانونی حضور دستگاهها است، شاهد حضور حداکثری آنها در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند باشیم.
چرا مردم از کیفیت اینترنت راضی نیستند؟
زارع پور درباره زیرساخت های مورد نیاز برای استقرار دولت هوشمند مانند کیفیت اینترنت، در پاسخ به این پرسش که سرعت اینترنت نسبت به خدماتی که دریافت می شود کند بوده و مردم از کیفیت آن راضی نیستند، اظهار نمود: ارائه هرگونه خدمتی بر بستر اینترنت، نیاز به شبکه باکیفیت است. در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تلاش ما این است که هر دو مسئله ارتباطات و فناوری اطلاعات که بال های اصلی شبکه ملی اطلاعات هستند را در کنار یکدیگر توسعه بدهیم. در تلاش هستیم تا کیفیت اینترنت را بالا ببریم و خدمات مختلف در بستر شبکه ملی اطلاعات را به مردم ارائه نماییم.
وی با اشاره به اینکه سرعت اینترنت در کشور تابع عوامل مختلفی است، اضافه کرد: تعدادی از این عوامل در گذشته مورد غفلت واقع شده و ما را گرفتار مشکل کرده است. در کشورهای دیگر عمده ترافیک مصرفی مردم بوسیله ارتباطات ثابت تامین می شود، اما در کشور ما چنین نیست. در گذشته تمرکز اصلی بر توسعه ارتباطات همراه بوده است، ذات توسعه ارتباطات ثابت مشکل تر است و نیاز به فیبرکشی های پرزحمت دارد که این کار نیازمند عزم عمومی است. اینترنت سیار محدودیت های خاص خودرا داشته و تا حدی می تواند خدمت ارائه کند اما نمی تواند بار اصلی شبکه را به دوش بکشد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: در برهه هایی تصمیم گیران حوزه ارتباطات به سمت توسعه اینترنت همراه رفتند در حالی که فرکانس های این حوزه دارای محدودیت هایی است. تلاش هایی برای حل مشکل اینترنت داشته ایم و اهتمام کرده ایم اینترنت همراه را ارتقا داده و فرکانس های جدیدی مثل ۲۳۰۰ را به اپراتورها واگذار نماییم تا در کوتاه مدت، مشکل اینترنت حل شود، اما نسخه شفابخش حل مشکلات مربوط به سرعت شبکه، راه اندازی و تکمیل پروژه ملی فیبرنوری منازل و کسب وکارها است.
زارع پور افزود: در نظر داریم تا پیش از اختتام دولت سیزدهم ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری برای منازل و کسب وکارها ارائه شود و در قانون بودجه امسال همه دستگاهها نظیر شهرداری ها، وزارت نیرو و… مکلف شدند که با دستگاه های دیگر همکاری کنند تا فیبرنوری به تحقق برسد. در فاز اول پروژه فیبرنوری، سرعت هزار مگابیت برثانیه را در شهرهای قم، بوشهر و مشهد تست کردیم و آنرا به تمام شهرهای کشور تسری خواهیم داد، برای اینکه اعتقاد داریم مردم ما شایسته سرعت های این چنینی هستند.
وی همین طور تصریح کرد: آخرین رتبه بندی سایت اسپیدتست نشان می دهد، برمبنای شاخص میانه، سرعت اینترنت ثابت ۱۰ درصد و اینترنت سیار ۲۰ درصد نسبت به شهریور سال قبل افزوده شده است. هدف گذاری ما این است که بتوانیم در دولت سیزدهم سرعت اینترنت همراه را ۲۰ رتبه و اینترنت ثابت را ۳۰ پله ارتقا دهیم و در نهایت با تکمیل پروژه فیبرنوری به جمع ۵۰ کشور بالای این جدول بپیوندیم.




منبع:

1401/03/29
16:16:12
0.0 / 5
350
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
تعمیر سرور فیکس سرور

fixserver.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فیكس سرور محفوظ است

فیكس سرور

سرور و هاست و دامین