قیمت اینترنت همچنان نیازمند اصلاح است

قیمت اینترنت همچنان نیازمند اصلاح است به گزارش فیکس سرور کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات اعلام نمودند که تغییر تعرفه اینترنت خارج از مصوبات رگولاتوری نبوده و در عین حال، این تغییرات هیچ افزایش درآمدی برای اپراتورها به دنبال نداشته و برای توسعه زیرساخت ها و افزایش کیفیت، لازم است دولت تعارف ها را کنار بگذارد و تصمیم به اصلاح قیمت بگیرد.


به گزارش فیکس سرور به نقل از ایسنا، حسین اسلامی -رئیس هیات مدیره نظام صنفی کامپیوتر ای- امروز در نشستی با مبحث تعرفه گذاری اینترنت، ضمن اشاره به نوع نگاه دولت قبلی در استقرار و گسترش اقتصاد دیجیتال در نگهداشت هزینه های حوزه ارتباطات به صورت حداقلی، اظهار نمود: با این حال، عرضه کنندگان خدمات فناوری این حق را برای خودشان قائل هستند که نسبت به پیشنهاد یک قیمت عادلانه اقدام نمایند و متقابلا عامه مصرف کنندگان و خریداران محصولات هم علاقه مند هستند، قیمت مناسبی برای دریافت خدمات داشته باشند و نقطه رسیدن این دو نگاه به هم در بین تشکلات می تواند بررسی شود.
وی افزود: حضور حداکثری دولت در تعرفه گذاری در بلند مدت نه رضایتی از سمت مصرف کنندگان را به همراه داشته و نه رضایت سمت عرضه دهندگان خدمات را با خود به همراه دارد. اگر نهادی مانند سازمان نظام صنفی کامپیوتری وارد حوزه تعرفه گذاری شود، حداقل مطمئن هستیم که نگاه تندی را مطرح نمی کند و منافعی هم از این بابت ندارد که بخواهد به این خاطر در تعرفه گذاری دخالت کند. نگاه ما به حوزه تعرفه گذاری از منظر نگاه تشکل ها به کسب و کارها است تا تصمیمی گرفته شود که هر دو طرف عرضه کننده خدمات و دریافت کننده خدمات از آن راضی باشند.
هدف از اصلاح تعرفه ها، ایجاد سود برای اپراتورها نیست
رئیس سازمان نظام صنفی کامپیوتری تهران با اعلان اینکه در حوزه اصلاح تعرفه اینترنت دو رویکرد وجود دارد، اظهار داشت: برخی اعلام می کنند که قیمت بسته های اینترنت قبلا بالا بوده و اپراتورها سودهای زیادی از این طریق کسب کرده اند و از آن جا که تقاضا زیاد است، قیمت هم باید کاهش پیدا کند. گروه دیگر می گویند در این زمان قیمت همه چیز با افزایش روبه رو بوده است و اینترنت هم نباید از این قائده مستثنی باشد. هدف ما از اصلاح تعرفه ها ایجاد سود برای اپراتورها نیست. کسب و کارها زمانی به موفقیت دست پیدا می کنند که طرفین احساس رضایت کنند. یعنی هم خدمات با کیفیت عرضه شود و هم قیمت بشکلی باشد که بسترهای موردنیاز برای توسعه عرضه دهنده خدمت را فراهم آورد.
اسلامی افزود: قرار بود در دولت جدید از بخش خصوصی متخصص در رگولاتوری استفاده گردد اما خبرهای رسیده حکایت از این دارد که وزیر ارتباطات بعنوان رئیس کمیسیون در رگولاتوری مقرر است از مجلس یا از اساتید بعنوان نماینده بخش خصوصی در این کمیسیون استفاده نماید. دولت جدید برای اتخاذ تصمیم های دقیق تر بیشتر از گذشته به ارتباط با بخش خصوصی نیاز دارد؛ اما بنظر می رسد یک سری تعارف های سیاسی و همچین فشارهای مجلس برای تغییر نکردن قیمت سبب شده است در این حوزه به درستی تصمیم گیری نشود. اگر وزیر ارتباطات در زمینه تغییر تعرفه ها تصمیم درست را بگیرد و از بخش خصوصی هم در این حوزه نظرخواهی کند، بخش خصوصی هم تمام تلاش خویش را می کند که پشت این حمایت های درست بایستد.
برای جبران عقب ماندگی ها احتیاج به سرمایه گذاری هنگفتی است
فرامرز رستگار -دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران- هم در این جلسه اظهار داشت: بحث اصلاح تعرفه های اینترنت سیار حدود چهار سال است که مورد تذکر بوده و بابت آن به دولت اخطار داده ایم. بارها اعلام کردیم همان اتفاقی که طی این چند سال برای شرکت مخابرات ایران رخ داد، برای اپراتورها سیار هم رخ می دهد. باید هماهنگی هایی از سمت دولت، تشکل ها و بخش خصوصی صورت گیرد تا توسعه ارتباطات صورت بگیرد. برای جبران عقب ماندگی ها احتیاج به سرمایه گذاری هنگفتی است. این کار هم باید از جانب سرمایه گذاری بخش خصوصی صورت گیرد، چونکه دولت چنین سرمایه گذاری انجام نخواهند داد.
وی افزود: گاهی این نظریه مطرح می شود که اگر اینترنت گران شود، مردم بایت آن هزینه نمی کنند. اما تجربه نشان داده است مردم در جهت دریافت خدمات باکیفیت، بطور قطع هزینه بیشتری صرف می کنند. مسؤلان اعلام نموده اند که در حوزه کیفیت اینترنت باید توسعه صورت بگیرد و بعد از آن قیمت اینترنت بالا برود. این در حالیست که اگر قیمت افزایش پیدا نکند چطور باید انتظار توسعه داشته باشیم؟ مگر می شود شبکه ای که بین چهار تا سال گذشته به سبب تعرفه گذاری اشتباه امکانی برای توسعه خود نداشته، یک شبه توسعه داد تا کیفیت اینترنت بهبود پیدا کند؟
دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران اشاره کرد: دولت باید از وزارت نیرو و شهرداری ها بخواهد برای توسعه اینترنت با وزارت ارتباطات همراهی کنند تا بتوان به افزایش کیفیت امیدوار بود. نکته ای که وجود دارد این است که انگار دولت نسبت به دولت قبلی تعارف دارد و اینطور بنظر می رسد که وزیر ارتباطات دارد مدارا می کند. او باید مشخصا بگوید در این هشت سال صنعت مخابرات کشور از بین رفته است. اگر امروز کیفیت اینترنت پایین آمده، این یک کم کاری از سوی شرکتهای اینترنتی نبوده است؛ بلکه با تصمیم های غلط در بخش تعرفه گذاری امکان توسعه در بخش شبکه نقض شده است.
رستگار اضافه کرد: هر اپراتوری برای زنده ماندن باید هر سال نسبت به کل موجودی گذشته خود، ۲۰ درصد توسعه انجام می داد که متاسفانه مدتهاست این اتفاق رخ نداده است؛ تعارف با دولت قبل درست نیست. ماجرا به همین جا هم ختم نشد، سال قبل مجلس به بحث تعرفه گذاری ورود کرد و مصوبه ای داد که تا آخر سال ۱۴۰۰، هیچ افزایش تعرفه ای صورت نگیرد و بعد از آن هم افزایش به شکل پله ای باشد. آخرین مصوبه ای که در این عرصه داریم برای سال ۱۳۹۵ است، باید تعارف را کنار گذاشت و تصمیمی گرفت که بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه اینترنت نسبت به گذشته مشتاق تر شود.
وی به آمارهای عرضه شده توسط وزارت ارتباطات در مورد توسعه فیبرنوری اشاره نمود و اظهار داشت: وقتی وزیر ارتباطات این آمار را اعلام می کند، مردم هم فکر می کنند که شرایط خوب است. می گویند ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار پورت فیبرنوری داریم که از این میزان ۳۰۰ هزار پورت واگذاری شده است. مگر می شود در شرایط بحرانی که توسعه شبکه اینترنت در چند سال قبل تجربه کرده، این میزان پورت آماده واگذاری باشد؟ همین آمار پورت های واگذارشده درمقابل آمار پورت های نصب شده نشان داده است اطلاعاتی که در این حوزه گفته می شود غلط است و هیچ کدام از اپراتورها تا به امروز یک گام برای برقراری ارتباطات بر اساس فیبرنوری برنداشته اند.
اپراتورها افزایش قیمت خارج از مصوبات نداشته اند
محمدعلی شریفی الحسینی -دبیر کمیسیون اینترنت و انتقال داده سازمان نظام صنفی کامپیوتر ای- هم در این جلسه بیان نمود: حالا مقوله متعادل سازی قیمت های اینترنت توسط اپراتورها، بحث اصلی نیست و تلاش بر این است که در جهت عدد تخمین زده شده وزارت ارتباطات برای ایجاد و واگذاری ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری قدم برداریم. دستیابی به این هدف محقق نخواهد شد مگر با حمایت هایی که از جانب دولت صورت بگیرد.
وی درباره افزایش قیمت بسته های اینترنت توسط اپراتورها در دو ماه اخیر اظهار داشت: اپراتورها افزایش قیمت خارج از مصوبات نداشته اند. هرگونه افزایش قیمت توسط اپراتورها توسط سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رصد می شود و اگر خارج از مصوبات سازمان تغییری ایجاد شود، به شرکت ها اخطار داده می دهند. تغییر قیمت های اخیر در سرویس اینترنت اپراتورهای ثابت و همراه را قانونی و طبق مصوبه ۲۶۶ رگولاتوری عنوان و تاکید کرد که این تعرفه ها احتیاج به تغییر بیشتری با عنایت به شرایط روز جامعه و تورمی که در کشور شاهد آن هستیم دارد.
توسعه زیرساخت های ارتباطی نیازمند عزم بزرگی است
داوود ادیب -رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران- هم با اشاره به اینکه گسترش زیرساخت های ارتباطی نیازمند عزم بزرگی است، اظهار داشت: در دولت های گذشته اتفاقات خوبی در حوزه اینترنت رخ نداد و مخابرات ایران گرفتار مشکلات زیادی شد. در گزارشی که توسط مرکز جهانی اقتصاد انتشار یافته، نشان می دهد، ما در بخش رگولاتوری رتبه ۱۲۰ را داریم که واقعا جزو بدترین رتبه ها بشمار می رود.
وی تصریح کرد: توسعه مدنظر دولت در بخش اینترنت و زیرساخت های ارتباطی کشور نیازمند منابع مالی است. زمانی می توانیم شعار «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» را محق نماییم که اپراتورهای قوی داشته باشیم، اگر به این مورد فکر نکنیم اکوسیستم در رابطه با صنعت تولید گرفتار مشکل می شود. برای این مورد باید راهکارهای جدی داشته باشیم.
علیرضا کشاورز جمشیدیان -دبیر نظام صنفی کامپیوتری تهران- هم در این جلسه اشاره کرد: مساله در ارتباط با قیمت گذاری حوزه اینترنت در ایران مسیر پر پیچ و خمی را طی کرده و نهادهایی مانند پشتیبانی از حقوق مصرف کننده و شورای رقابت به این حوزه ورود کردند و الان مدتی است که بحث تعرفه گذاری به سازمان تنظیم مقررات سپرده شده است. از نظر ما اینترنت گران نمیشود، بلکه به شکل هوشمندانه ای اصلاح خواهد شد. اگر نرخ به سمت تکلیفی شدن برود، مشکلات زیادی را رقم خواهد زد. سازمان تنظیم مقررات و اپراتورها باید به این مساله ورود کرده تا در کنار رضایت مصرف کننده از کیفیت خدمات، با اصلاح قیمت ها دست تولیدکننده هم برای توسعه و عرضه اینترنت باکیفیت باز باشد.
قیمت تمام شده اینترنت با تورم همخوانی ندارد
علی توسلی -عضو کمیسیون اینترنت و انتقال داده نظام صنفی کامپیوتر ای- هم اظهار نمود: ما در تصمیم گیری دولت برای افزایش قیمت اینترنت نقش نداریم، وظیفه ما رگولاتوری و تاثیرگذاری در این حوزه می باشد. تعرفه اینترنت باید با قیمت تمام شده آن برای یک فراهم کننده سرویس اینترنت و نسبت به سودی که به دست می آورد تناسب داشته باشد، اما منطق دو دولت قبل، مخالف این بوده است و قیمت تمام شده اینترنت مدتهاست با تورم همخوانی ندارد.
وی افزود: اینکه دولت می خواهد با مصرف کننده چه کند در ارتباط با خود اوست. کل منطق قضیه باید به این برگردد که تولیدکننده نمی تواند به کاربران خود یارانه بدهد، بلکه این یارانه باید توسط حاکمیت تامین گردد. اما حالا تنها صنعتی که تولیدکننده به مصرف کننده یارانه می دهد، صنعت اینترنت است. در ۱۰ سال قبل هیچ افزایش قیمت درستی در عرصه اینترنت صورت نگرفته است و باید این مساله حل شود.
عضو کمیسیون اینترنت و انتقال داده نظام صنفی کامپیوتری اشاره کرد: تولید هر خدمت، یک هزینه دارد و باید سودی در این عرصه به دست بیاورد که با آن مسیر توسعه را طی نماید. عقب ماندگی در توسعه اینترنت ثابت به سبب عدم درآمد تأمین کننده از فروش اینترنت بوده است. هر خدمتی یک هزینه تمام شده و سود متعارف دارد که هر دو باید در کنار هم قرار داشته باشند. وقتی در این حوزه هیچ برابری در سالهای اخیر وجود نداشته، نمی توان انتظار بهبود کیفیت و توسعه شبکه را هم داشت.
توسلی با تکیه بر ضرورت تغییر مجدد قیمت اینترنت، بیان نمود: همان اندک تغییری که در ابتدای سال بوجود آمده برای اپراتورها هیچ افزایش درآمدی به دنبال نداشته است که آنها بخواهند با سرمایه گذاری جدید دست به توسعه شبکه ارتباطی خود بزنند. اگر وضعیت همچنین ادامه پیدا کند، قدمی در توسعه اینترنت برداشته نخواهد شد. دولت و مجلس باید دید سیاسی خود نسبت به تغییر تعرفه ها را کنار بگذارند و با نگاه اقتصادی به این حوزه، نسبت به ایجاد تغییر در تعرفه های اینترنتی تصمیم بگیرند. در عین حال که هر سرمایه گذاری در این بخش صورت گیرد هم نتیجه آنرا تا پنج سال بعد مشاهده خواهیم کرد.




منبع:

1401/02/19
23:15:18
0.0 / 5
421
تگهای خبر: اپراتور , ارتباطات , اینترنت , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
تعمیر سرور فیکس سرور

fixserver.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فیكس سرور محفوظ است

فیكس سرور

سرور و هاست و دامین