چین به دنبال زمین دوم می رود!

چین به دنبال زمین دوم می رود! چین با یک ماهواره جدید که ۱۰ تا ۱۵ برابر قدرتمندتر از تلسکوپ ˮکپلرˮ ناسا خواهد بود، به رقابت برای یافتن شبیه ترین سیاره فراخورشیدی به زمین که قابل سکونت باشد، می پیوندد.


به گزارش فیکس سرور به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، چین سخت تلاش می کند تا به یکی از قدرت های فضایی پیشرو در جهان تبدیل گردد. این کشور اخیرا نخستین کاوشگرهای خویش را به ماه و مریخ پرتاب کرده و ایستگاه فضایی مخصوص خویش را در مدار زمین راه اندازی کرده است.
حالا گزارشی از مجله "نیچر"(Nature) نشان داده است که آژانس فضایی این کشور به دنبال پیوستن به مسابقه یافتن سیارات فراخورشیدی قابل سکونت است و دانشمندان چینی بزودی طرح مفصلی از نخستین مأموریت این کشور با هدف کشف سیارات فراخورشیدی منتشر خواهند کرد.
به دنبال زمین دوم
این مأموریت به دنبال سیارات فراخورشیدی در کهکشان راه شیری خواهد بود که اصطلاحی برای تعریف هر سیاره ای فراتر از منظومه شمسی ما است.
هدف این مأموریت، یافتن سیاره ای شبیه به زمین است که به دور منطقه قابل سکونت خورشید خود می چرخد. دانشمندان اعتقاد دارند که چنین سیاره ای می تواند شرایط ایده آلی برای میزبانی از حیات و پشتیبانی از آن و حفظ آن داشته باشد.
ناسا اخیرا اعلام نموده که تابحال بیشتر از ۵۰۰۰ سیاره فراخورشیدی را کشف کرده است که به طور عمده به لطف تلسکوپ "کپلر" کشف شده اند. با این وجود، هیچ یک از این سیاره های کشف شده از نظر فنی با تعریفی که از زمین دوم شده است، مطابقت ندارند، چونکه به اندازه کافی مانند زمین، در منطقه قابل سکونت خورشید خود قرار ندارند.
آژانس فضایی چین امیدوار است نخستین سازمانی باشد که این کشف را انجام می دهد و زمین دوم را کشف می کند. پروژه جدید آژانس فضایی چین توسط آکادمی علوم چین تأمین مالی خواهد شد و هم اکنون در مرحله طراحی اولیه است و یک هیئت متخصص در ماه ژوئن آنرا ارزیابی می کنند.
اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این هیئت متخصص به تیم عملیات این مأموریت برای شروع ساخت این ماهواره چراغ سبز می دهند، ماهواره ای که تا سال ۲۰۲۶ با موشک "لانگ مارچ" به فضا پرتاب خواهد شد.
این ماهواره معروف به "Earth ۲.۰" برای حمل هفت تلسکوپ طراحی شده است که شش تلسکوپ، صورت های فلکی "ماکیان"(Cygnus) و "شلیاق"(Lyra) را که توسط تلسکوپ "کپلر" ناسا رصد شده اند، بررسی می کنند.
ظرفیت رصد این تلسکوپ ها تقریباً ۱.۲ میلیون ستاره در یک قطعه ۵۰۰ درجه مربعی از آسمان است که تقریباً پنج برابر بیشتر از توانایی "کپلر" است. همینطور می تواند ستاره های کم نورتر و دورتر را نسبت به "ماهواره بررسی سیاره فراخورشیدی"(TESS) که ستاره های نزدیک تر به زمین را رصد می کند، رصد کند.
"جیان جی" اخترشناسی که این مأموریت را در رصدخانه نجومی شانگهای متعلق به آکادمی علوم چین هدایت می کند، می گوید: ماهواره ما می تواند ۱۰ تا ۱۵ برابر از تلسکوپ "کپلر" ناسا در ظرفیت رصد آسمان قدرتمندتر باشد.
اطلاعات زیادی وجود خواهد داشت
شش تلسکوپ اصلی ماهواره "Earth ۲.۰" سیاره های فراخورشیدی را با تشخیص افت درخشندگی ستاره ها که نشان داده است یک سیاره درحال گردش به دور آن ستاره است، پیدا می کند.
اما هفتمین تلسکوپ ماهواره "Earth ۲.۰" یک تلسکوپ ریزلنز گرانشی خواهد بود و به طور عمده برای جستجوی سیارات سرکشی که به دور هیچ ستاره ای نمی چرخند و همینطور سیارات فراخورشیدی که دور از ستاره خود می چرخند، استفاده خواهد شد.
"جی" می گوید: ماهواره ما اساساً می تواند یک سرشماری انجام دهد و سیارات فراخورشیدی با اندازه ها، جرم ها و سن های مختلف را شناسایی کند. این مأموریت مجموعه خوبی از نمونه های سیارات فراخورشیدی را برای تحقیقات آینده عرضه می دهد.
دانشمندان برای یافتن زمین دوم باید سیاره ای با مداری مشابه با زمین بیابند که از دید ما تقریباً سالی یک مرتبه از جلوی خورشید خود عبور می کند. بنابراین است که ماهواره "Earth ۲.۰" چین به مدت چهار سال در بخش پرتراکم کهکشان راه شیری آموزش خواهد دید.
"جی" می گوید: داده های زیادی وجود خواهد داشت، ازاین رو ما به تمام دست هایی که می توانند ما را یاری کنند، نیاز داریم. برنامه "Earth ۲.۰" فرصتی برای همکاری بین المللی بهتر است.




منبع:

1401/01/24
19:17:09
0.0 / 5
354
تگهای خبر: آموزش , دانش , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
تعمیر سرور فیکس سرور

fixserver.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فیكس سرور محفوظ است

فیكس سرور

سرور و هاست و دامین