اثبات یکی دیگر از نظریات استیون هاوکینگ

اثبات یکی دیگر از نظریات استیون هاوکینگ فیکس سرور: بنظر می رسد ˮاستیون هاوکینگˮ بار دیگر درست می گفته است، چونکه یک مدل جدید از کیهان در ایام آغازینش نشان میدهد که سیاه چاله های اولین بعد از انفجار بزرگ(مه بانگ) شکل گرفته اند و می توانند ماده تاریک گریزانی باشند که توسط این فیزیکدان برجسته در سال 1974 نظریه سازی شد.


به گزارش فیکس سرور به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، در سال ۱۹۷۴ "استیون هاوکینگ" فقید و دانشجوی او "برنارد کار"، نظریه "سیاه چاله های نخستین"(primordial black holes) را پیشنهاد کردند که سیاه چاله هایی هستند که اندکی بعد از مه بانگ به وجود آمده اند و می توانند همان ماده تاریک گریزانی باشند که برای نخستین بار در سال ۱۹۳۳ نظریه پردازی شد و حالا ۴۷ سال بعد، این نظریه می تواند اثبات شود.
سیاه چاله های اولین نوعی سیاه چاله فرضی هستند که بلافاصله بعد از مه بانگ شکل گرفته اند. در جهان اولیه، چگالی بالا و شرایط ناهمگن می توانست مناطق به اندازه کافی متراکم را به سمت فروپاشی گرانشی سوق داده و سیاه چاله ها را تشکیل دهد. "یاکوف بوریسویچ زلدوویچ" و "ایگور دیمیتریویچ نوویکوف" در سال ۱۹۶۶ برای نخستین بار وجود چنین سیاه چاله هایی را مطرح نمودند و نظریه منشأ آنها برای نخستین بار توسط "استیون هاوکینگ" در سال ۱۹۷۱ به شکل عمیق مورد مطالعه قرار گرفت. از آنجا که سیاه چاله های اولین از فروپاشی گرانشی ستاره ای تشکیل نشده اند، جرم آنها می تواند بسیار کمتر از جرم ستاره ای باشد.
اکنون اخترفیزیکدانان در دانشگاه "ییل"، دانشگاه "میامی" و آژانس فضایی اروپا(ESA) نظریه "استیون هاوکینگ" را مورد نظر دادند و مدل جدیدی از چگونگی شکل گیری جهان اولیه به وجود آورده اند.
این مدل جدید نشان میدهد که نخستین ستارگان و کهکشان ها در اطراف سیاه چاله ها شکل گرفته اند، سیاه چاله هایی که بوسیله گاز و ستاره های مجاورشان، توانایی تبدیل شدن به سیاه چاله های کلان جرم یا ابرسیاه چاله ها یا حتی ادغام با سیاه چاله های دیگر را داشتند.
"پریاموادا ناتاراجان" پروفسور نجوم و فیزیک دانشگاه "ییل" و نظریه پرداز این مقاله اظهار داشت: اگر اغلب سیاه چاله های اولین با اندازه ای تقریباً ۱.۴ برابر جرم خورشید خودمان متولد شده باشند، می توانند بطور بالقوه منشاء همه ماده تاریک موجود در جهان باشند.
وی اضافه کرد: سیاه چاله های اولین اگر وجود داشته باشند، می توانند بذرهایی باشند که همه ابرسیاه چاله ها همچون سیاه چاله ای که در مرکز کهکشان راه شیری قرار دارد، از آنها تشکیل شده باشند.
بسیاری از کارشناسان معتقدند حدود ۸۵ درصد از کل مواد موجود در کیهان را ماده تاریک تشکیل می دهد، اما با وجود چنین مقدار زیادی، تا حالا هیچ گاه دیده و شناسایی نشده است.
از سوی دیگر سیاه چاله ها مشاهده شده اند و حتی تصویری از یکی از آنها را برای اثبات وجودشان در اختیار داریم.
"هاوکینگ" و "کار" استدلال کردند که در نخستین لحظات مه بانگ که ۱۳.۸ میلیارد سال پیش رخ داده است، ممکنست مناطق توده مانندی که دارای جرم زیادی بوده اند در کیهان شکل گرفته و با فروپاشی به سیاه چاله تبدیل گشته باشند. با این وجود، نظریه آنها در بین جامعه علمی چندان مورد توجه قرار نگرفت، اما این مطالعه جدید نشان میدهد که با چند تغییر و اصلاح، احیانا حق با "هاوکینگ" بوده است.


"ناتاراجان" می گوید: چیزی که من شخصاً در مورد این ایده، بسیار هیجان انگیز می دانم این است که چگونه دو مسئله واقعاً چالش برانگیز را که من روی آن کار می کنم که شامل کاوش روی ماهیت ماده تاریک و تشکیل و رشد سیاه چاله ها است، یکپارچه می کند و آنها را همزمان حل می کند.
کشف رمز و راز سیاه چاله های اولین می تواند معمای کیهانی دیگری را نیز حل کند که دانشمندان را گیج کرده است؛ این که مقدار زیادی تشعشع که از منابع دوردست و کم نور پراکنده در سراسر جهان کشف شده است، از کجا ناشی می شود.
"ناتاراجان" و همکارانش می گویند که سیاه چاله های اولین درحال رشد دقیقاً همین تشعشعات را از خود نشان می دهند.
وجود سیاه چاله های اولین را می توان سرانجام توسط تلسکوپ فضایی "جیمز وب" که مقرر است همین جمعه در تاریخ ۲۲ دسامبر به فضا پرتاب شود و همین طور ماموریت "آنتن فضایی تداخل سنج لیزری"(LISA) که دهه ۲۰۳۰ عملیاتی می شود، تایید نمود.
ماموریت تلسکوپ "جیمز وب" یافتن نخستین کهکشان هایی است که در جهان اولیه شکل گرفته اند و همین طور مشاهده ستاره هایی که منظومه های سیاره ای را می سازند.
در عین حال، "LISA" قادر خواهد بود سیگنال های امواج گرانشی را از ادغام اولیه سیاه چاله های اولین دریافت کند.
"گانتر هاسینگر" ستاره شناس آژانس فضایی اروپا می گوید: اگر نخستین ستارگان و کهکشان ها در به اصطلاح «عصر تاریک» شکل گرفته باشند، تلسکوپ "جیمز وب" باید بتواند شواهدی از آنها را دریابد.
تلسکوپ "جیمز وب" باید اکتشافات جدید و غیرمنتظره ای را فاش کند و به بشریت کمک نماید تا ریشه های جهان و جایگاه ما را در آن درک کند.
یکی از اهداف این است که به زمان گذشته در ۱۳.۵ میلیارد سال پیش نگاه نماییم تا نخستین ستاره ها و کهکشان هایی را ببینیم که چند صد میلیون سال بعد از مه بانگ شکل گرفته اند.
این تلسکوپ عمدتا در طیف مادون قرمز به جهان نگاه می کند، در صورتیکه تلسکوپ فضایی "هابل" از زمان پرتاب در سال ۱۹۹۰ تا حالا عمدتا در طول موج های نور مرئی و فرابنفش جهان را بررسی نموده است.
"جیمز وب" منطقه آینه بسیار بزرگ تری جهت بررسی منطقه بسیار وسیع تری نسبت به "هابل" دارد که به آن اجازه می دهد به فواصل دورتر نگاه کند و بدین سبب به زمان های دور سفر کند.




منبع:

1400/09/28
12:15:01
0.0 / 5
377
تگهای خبر: دانش , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
تعمیر سرور فیکس سرور

fixserver.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فیكس سرور محفوظ است

فیكس سرور

سرور و هاست و دامین