دانشمندان سنگاپوری بررسی كردند

آثار چرت عصرگاهی برای سلامتی مغز نوجوانان

آثار چرت عصرگاهی برای سلامتی مغز نوجوانان فیكس سرور: مطالعه جدید دانشمندان سنگاپوری با بررسی تأثیر خواب بعدازظهر بر روی سلامتی نوجوانان دریافته است كه ۵ ساعت خواب شبانه به همراه ۹۰ دقیقه خواب عصرگاهی برای حال كلی و حافظه نوجوان بهتر از شش و نیم ساعت خواب در شب است، اما معایبی هم دارد.


به گزارش فیكس سرور به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، یك مطالعه جذاب از یك تیم از محققان در سنگاپور نشان داده است كه یك خواب كوتاه مدت شبانه همراه با یك چرت عصرگاهی برای خلق و خوی دانش آموزان نوجوان، حافظه و عملكرد شناختی مغز آنها بهتر از تنها خواب طولانی مدت در شب است.
البته این مساله كاملاً یك مزیت محسوب نمی گردد، چونكه محققان دریافتند این به اصطلاح "خواب منقطع" سبب سطوح بالاتر گلوكز می شود كه افزایش ریسك ابتلاء به دیابت را به همراه دارد.
نوجوانان نسبت به بزرگسالان سالم نیاز به خواب بیشتری دارند. نه تنها سفارش می شود كه نوجوانان روزانه بین هشت تا ۱۰ ساعت خواب را هدف قرار دهند، بلكه بلوغ، ساعت بدن نوجوانان را مختل كرده و آنها را شب بیدار نگه داشته و سبب بیشتر خوابیدن آنها در بامداد می شود.
به این شب بیداری موبایل ها و شبكه های اجتماعی و از آن طرف اجبار برای رفتن به مدرسه و زود بیدار شدن را اضافه كنید تا متوجه شوید كه چرا اغلب نوجوانان گرفتار محرومیت از خواب هستند. در یك مطالعه مشخص شد كه تنها ۱۵ درصد از نوجوانان میزان خواب سفارش شده را دریافت می كنند.
این مطالعه جدید كه توسط محققان دانشگاه ملی سنگاپور انجام شده است، مطالعه جدیدی جهت بررسی نحوه حادث شدن اختلالات عملكردی عصبی و رفتاری و نشانگرهای متابولیك بین نوجوانانی است كه یك خواب طولانی مدت در طول شب تجربه می كنند و نوجوانانی كه یك خواب كوتاه تر اما همراه با چرت عصرگاهی را انجام می دهند.
گروهی كه خواب یكسره را انجام می دادند به ۶.۵ ساعت خواب در شب محدود شدند كه نیم ساعت كمتر از میزان متوسطی است كه بیشتر نوجوانان گزارش می دادند. از طرف دیگر، گروه خواب منقطع به ۵ ساعت خواب شبانه و ۹۰ دقیقه خواب پس از ظهر محدود شدند.
در مقایسه با یك گروه كنترل شامل نوجوانانی كه ۹ ساعت سفارش شده در شب را می خوابیدند، هر دو گروهی كه گرفتار كم خوابی بودند افت خلق و خوی و عملكرد شناختی را نشان دادند. با این وجود، بطور غیر منتظره ای گروه خواب منقطع عملكرد بهتری در آزمون شناختی نسبت به گروه خواب مداوم نشان داد.
"مایكل چی" یكی از نویسندگان ارشد این مطالعه جدید می گوید: در شرایط محدودیت خواب، دانش آموزان در گروه خواب منقطع، هوشیاری بیشتر و حافظه فعال تر و خلق و خوی بهتری نسبت به همتایان خود كه بطور مداوم ۶.۵ ساعت می خوابیدند داشتند.
این مطالعه همین طور تأثیر خواب محدود بر غلظت گلوكز خون را مورد بررسی قرار داد. در اینجا نتایج معكوس شد. در حالیكه گروه خواب مداوم هیچ تغییری در سطح گلوكز خون را حتی در مقایسه با گروه كنترل نشان نداد، سطح گلوكز نوجوانان گروه خواب منقطع بطور قابل توجهی بالاتر از حد انتظار رفت.
محققان خاطرنشان می كنند كه معین نمی باشد چنین سطوح بالایی از گلوكز چه نتایج دراز مدتی برای فرد دارد، اما بیشترین خطر آن احتمال بالای ابتلاء به دیابت است.
متأسفانه كسانی كه به دنبال پاسخ واضحی برای این هستند كه كدام روش خوابیدن را انتخاب كنند، به پاسخ قاطعی نمی رسند چونكه هیچ كدام از این روش ها ایده آل نیست و بهترین كار همان ۹ ساعت خوابیدن در شب است.
مطالعه جدید در مجله Sleep انتشار یافته است.



1397/12/06
14:32:44
5.0 / 5
119
تگهای خبر: دانشگاه , محقق , موبایل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
تعمیر سرور فیکس سرور

fixserver.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فیكس سرور محفوظ است

فیكس سرور

سرور و هاست و دامین