وضع پیام رسان های داخلی به روایت مسئولانشان

وضع پیام رسان های داخلی به روایت مسئولانشان فیكس سرور: با فیلتر تلگرام به نظر می رسد بازار پیام رسان های داخلی هم تا حدودی داغ شده است.



به گزارش فیكس سرور به نقل از ایسنا، روزنامه «ایران» به سراغ مدیران پیام رسان های داخلی رفت تا دغدغه ها و نگرانی های آنها را منعكس كند و اینكه در این روزهای بدون رقیب قوی با چه چالش هایی روبه رو هستند؟

ارتقای تجهیزات، دغدغه ای بزرگ

محسن غفاری مدیر پیام رسان «ایتا» درباره دغدغه های این پیام رسان اظهار داشت: من بعنوان مدیر یك پیام رسان داخلی دغدغه های زیادی دارم و به جای اینكه روی كار خودم متمركز شوم باید به دنبال رفع نگرانی های پیام رسان باشم.

غفاری با اشاره به اینكه مسئولان خیلی زیبا سخن می گویند و طرح های خوبی عرضه می دهند اما آنهایی كه باید آن طرح ها و دستورها را اجرا كنند، كارها را به پیش نمی برند، اضافه كرد: بعنوان مثال یكی از دغدغه های ما ارتقای دیتا سنتر پیام رسان است. ما بعنوان یك پیام رسان بومی می گوییم این میزان دیتاسنتر لازم داریم و امكانات معین و مشخصی را می خواهیم ولی آنها می گویند ما به شما امكاناتی را كه نیاز دارید نمی دهیم، بلكه از امكاناتی كه وجود دارد و ما می گوییم باید استفاده كنید. آنها با یك دیتاسنتری توافق كرده اند و هزینه ای هم بابت آن نمی پردازند و به زور از ما می خواهند از دیتاسنتری كه آنها می گویند، استفاده نماییم. این در شرایطی است كه ما خود دیتاسنتر داریم و تنها می خواهیم آن را ارتقاء دهیم و فقط برای ارتقای آن به كمك نیاز داریم.

وی با اشاره به اینكه پس از فیلتر تلگرام حدود ۳۰ درصد به كاربران پیام رسان ما اضافه شده است، اضافه كرد: ما برای فراهم آوردن زیرساخت و دیتاسنترهای خود كلی هزینه كرده ایم و حالا چطور باید تجهیزات خویش را جایی ببریم و نصب نماییم كه هیچ شناختی از آن نداریم؟ از جانب دیگر حتی بر فرض اینكه ما قبول نماییم كه هر آنچه آنها می گویند را گوش نماییم، مگر می گردد یك شبه كارهایی را كه از ما می خواهند، انجام داد؟ مسئولان نباید برای ما شرط تعیین كنند. ما نیاز به حمایت داریم. باید كمك كنند، نه اینكه ما را به انجام كاری كه خود می خواهند، مجبور كنند.

بی تقصیر در فیلتر تلگرام

مصطفی رادمرد، سخنگوی پیام رسان «بله» هم اظهار داشت: چالش های توسعه پیام رسان ها مسائل كسب و كاری است كه فارغ از بحث تلگرام تعریف می شوند. پیام رسان ما با وجود یا نبود تلگرام به كار خود ادامه می دهد اما تنها چالش و دغدغه ما این است كه متأسفانه مردم فیلتر تلگرام را از چشم پیام رسان های داخلی می بینند، در حالیكه یك كسب و كار واقعی مانند پیام رسان ما، مستقل از این مورد از مدت ها قبل به مسیر خود ادامه می دهد و براستی در اینكه یك پیام رسان خارجی فیلتر شود، نقشی نداشته و ندارد. ما با فیلتر پیام رسان های خارجی موافق نیستیم و بارها موضع خویش را به صورت رسمی در این باره اعلام نموده ایم، چون كه وجود پیام رسان های خارجی را رقابت می دانیم.

رادمرد با اشاره به اینكه پس از فیلتر تلگرام تعداد كاربران پیام رسان ما از یك میلیون و ۱۰۰ هزار به یك میلیون و ۵۰۰ هزار كاربر رسیده است، اضافه كرد: هدف ما بیشتر تولید كاربر پایدار می باشد زیرا اهداف پیام رسان ما اقتصادی می باشد ازاین رو دخالت های حاكمیت گاه باعث نگرانی فعالان عرصه اقتصادی می گردد. محدودیت های قضایی ممكن است مانع رونق كسب و كار در فضایی شفاف و آزاد شود.

سخنگوی این پیام رسان با اشاره به اینكه از لحاظ فنی و زیرساختی توسعه به خوبی انجام می گردد و نگرانی از این بابت در پیام رسان ما وجود ندارد، اظهار داشت: برای رفع نگرانی های كسب و كارهای داخلی و تأمین امنیت سرمایه گذاری در شبكه های اجتماعی، باید سعه صدر حاكمیت در زمینه برخورد با مسائل در رابطه با این شبكه ها افزایش یابد. به عبارتی باید دغدغه دخالت حاكمیت در كسب و كارها برطرف شود و مردم مطمئن شوند كه حاكمیت، مدافع حفظ آزادی بیان و حریم خصوصی آنها در فضای مجازی است.

رقابت، عامل تقویت پیام رسان داخلی

مرتضی برجی، مدیر پیام رسان «ساینا» هم اظهار داشت: در پیام رسان های داخلی كماكان دغدغه سرویس دهی به كاربران وجود دارد چون پیام رسان های داخلی می خواهند كاربران تجربه كاربری خوبی با نرم افزار داشته باشند و در نهایت رضایت كاربر را در بر داشته باشد تا در پیام رسان داخلی بمانند. البته رسیدن به این مهم، بسیار پرهزینه و پرچالش است.

برجی اضافه كرد: همه پیام رسان ها تلاش دارند بیشترین كاربر را جذب كنند و در عین حال با جذب كاربر، باید توانایی فنی و اجرایی خویش را به همان نسبت بالا ببرند ازاین رو لازم است جذب كاربر به شكلی طرح تجاری آن پیام رسان را پاسخگو باشد كه قاعدتا هر پیام رسانی از این حیث استراتژی ها و مدلهای درآمدی خویش را دارد و در این زمینه تلاش می كند.

وی با اشاره به اینكه به نظر می رسد فیلتر تلگرام زمینه خودنمایی را برای پیام رسان های داخلی فراهم نموده باشد، اظهار داشت: دغدغه دیگر پیام رسان ها این است كه در این شرایط پیش آمده و در این بازه زمانی می خواهند توان اجرایی خویش را به نحو احسن به نمایش بگذارند. در این بازه احتمالاً پیام رسان ها با حجم زیادی از درخواست های نصب مواجه بوده و به تبع آن كاربران به سمت آنها هجوم می آورند. ازاین رو لازم است این پیام رسان ها توانایی پاسخگویی به درخواست ها را داشته باشند تا كاربران در اولین تجربه كاربری خود در استفاده از این نرم افزارها، با مشكلی روبه رو نشده و حضور مستمر و فعال در این پیام رسان ها داشته باشند.

برجی در ادامه اظهار داشت: به نظرم فیلتر تلگرام امری فراتر از خواسته عمومی پیام رسان های داخلی است چون كه ما به دنبال فضای رقابتی هستیم و حضور پیام رسان های خارجی و فضای رقابتی سبب می گردد پیام رسان ها پیشرفت كنند. به عبارتی حضور رقیبی قدرتمند برای پیام رسان های داخلی سبب پیشرفت و توسعه قابلیت های نرم افزارهای بومی می گردد.

برجی در ادامه اظهار داشت: اكنون بیشتر پیام رسان هایی كه تأییدیه وزارت ارتباطات را گرفته و شرایط اولیه را دارند، بسته حمایتی شامل حال آنها شده است. لازم است پیام رسان های دیگر هم در اسرع وقت خویش را به استانداردهای موردنظر تعریف شده از جانب مركز ملی فضای مجازی برسانند.

وی اضافه كرد: در عین حال وزارت ارتباطات و نهادهای دیگر هم باید در این بازه عملكرد دیگر پیام رسان های بومی را رصد كرده و در صورت نیاز از آنها هم حمایت كنند.

مهدی انجیدنی مدیر پیام رسان داخلی «گپ» هم با اشاره به اینكه اكنون مشكل و دغدغه خاصی نداریم، اظهار داشت: ما جلوتر از تعداد كاربران خود در حال حركت هستیم از این رو هر چقدر كاربران ما اضافه شوند ما تنها زیرساخت هایی را كه آماده كرده ایم و خاموش است روشن می نماییم. از این رو هیچ دغدغه ای نداریم. بیشتر از نیاز خود دیتاسنتر و پهنای باند فراهم نموده ایم و آمادگی داریم كه بر میزان كاربران ما افزوده شود.

انجیدنی اضافه كرد: پیام رسان ما بجز فروشگاه های اپلیكیشن داخلی با استفاده از فروشگاه های خارجی هم قابل دانلود و حتی دارای نسخه دسكتاپ است. تعداد كاربران ما پیش از فیلتر تلگرام نزدیك به دو میلیون كاربر بود ولی در ابتدای روزهای فیلترینگ روزانه ۲۰۰ هزار كاربر بر آن اضافه شده است.




1397/02/26
15:30:56
5.0 / 5
186
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
تعمیر سرور فیکس سرور

fixserver.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فیكس سرور محفوظ است

فیكس سرور

سرور و هاست و دامین