یک اقیانوس دیگر در منظومه شمسی پیدا شد

یک اقیانوس دیگر در منظومه شمسی پیدا شد فیکس سرور: ستاره شناسان از کشف یک اقیانوس دیگر در منظومه شمسی آگاهی داده اند که گویا زیر سطح یکی از قمرهای کوچک زحل موسوم به میماس پنهان شده است و جریان دارد.

به گزارش فیکس سرور به نقل از ایسنا، پژوهشگران فاش کرده اند که میماس(Mimas)، یکی از کوچکترین قمرهای سیاره زحل، دارای اقیانوسی از آب مایع است که در زیر تمام سطح آن جریان دارد.
به نقل از نیو اطلس، آن چه واقعاً اعجاب انگیز است، این است که این آب چقدر جوان است و بنظر می رسد تنها ۵ تا ۱۵ میلیون سال است که تشکیل شده است.
اقیانوس زیرسطحی میماس بعد از تحلیل و بررسی داده هایی که از فضاپیمای کاسینی ناسا به دست آمده بود، آشکار شده است.
کاسینی در اکتبر ۱۹۹۷ برای مطالعه سیاره زحل، همچون حلقه های آن و مجموعه اعجاب انگیز ۱۴۶ قمر آن به فضا پرتاب شد و به مدت ۱۳ سال در مدار زحل ماند و مجموعه ای از تصاویر چشم گیر و داده های علمی باارزش را به ما رساند و عاقبت در سال ۲۰۱۷ ماموریت خودرا با فرو رفتن و سوختن در جو زحل به انتها رساند.
ستاره شناسانی شامل نیک کوپر از دانشگاه کوئین مری لندن، والری لینی از رصدخانه پاریس-PSL و همکارانشان با بهره گیری از تعدادی از داده های کاسینی نه فقط اقیانوس مخفی زیر سطح پر از دهانه های برخوردی قمر میماس را کشف کردند، بلکه به این نتیجه رسیدند که فقط ۵ تا ۱۵ میلیون سال قدمت دارد. این یافته موجب می شود که اقیانوس میماس از نظر کیهانی به عنوان یک جدیدالورود به منظومه شمسی ما محسوب شود.
پژوهشگران برمبنای یک ناهنجاری مداری کشف شده در داده های کاسینی به این نتیجه رسیدند و می گویند که سن جوان این اقیانوس از اینجا استنباط شده است که هنوز بر سطح یخی این قمر تأثیر نگذاشته است.

کوپر می گوید: میماس قمر کوچکی است که تنها حدود ۴۰۰ کیلومتر قطر دارد و سطح آن پر از دهانه های برخوردی ناشی از برخوردهای شدید سیارک ها و شهاب ها به آنست که هیچ آثاری از اقیانوس پنهان در زیر آن وجود ندارد. این کشف، میماس را به یک باشگاه منحصر به فرد از قمرهای دارای اقیانوس های داخلی همچون انسلادوس و اروپا (قمرهای مشتری) اضافه می کند، اما با یک تفاوت منحصر به فرد؛ اقیانوس آن بطور قابل توجهی جوان است و تخمین زده می شود که تنها ۵ تا ۱۵ میلیون سال سن داشته باشد.
بگفته این تیم، جوانی نسبی اقیانوس میماس، این قمر را به یک نامزد عالی برای مطالعات بیشتر برای کشف اطلاعات در مورد پیدایش حیات در منظومه شمسی تبدیل می کند.
کوپر اضافه کرد: وجود یک اقیانوس آب مایع که بتازگی تشکیل شده، میماس را به یک کاندیدای اصلی برای مطالعه برای پژوهشگرانی که منشأ حیات را بررسی می کنند، تبدیل می کند.
در صورتیکه هیچ برنامه فوری برای بازگشت به سیاره زحل وجود ندارد، ناسا می گوید که از درسهای آموخته شده از ماموریت کاسینی برای مساعدت با تقویت استراتژی ماموریت «اروپا کلیپر» استفاده خواهدنمود که مقرر است اواخر امسال پرتاب شود. در این ماموریت، یک فضاپیما ۴۹ چرخش به دور قمر مشتری یعنی اروپا را انجام می دهد تا امکان سکونت پذیری اقیانوس زیر سطح یخی آنرا بررسی کند.
کشف اقیانوس میماس در مقاله ای که در مجله Nature پخش شده، به تفصیل شرح داده شده است.

1402/11/22