كشف جالب محققان مركز علوم بهداشت دانشگاه تگزاس

دارویی که افراد را به رغم پرخوری لاغر نگه می دارد!

دارویی که افراد را به رغم پرخوری لاغر نگه می دارد! به گزارش فیکس سرور، یک داروی امیدوارکننده امکان دارد بتواند افراد را لاغر نگه دارد حتی اگر رژیم غذایی ناسالم داشته باشند.

به گزارش فیکس سرور به نقل از ایسنا و به نقل از اس اف، جهانی را تصور کنید که در آن می توانید تمام غذاهای شیرین و چرب را که می خواهید بدون افزایش وزن یا صدمه رساندن به سلامتی خود بخورید.
این جهان برای واقعی بودن زیادی خوب است. اما باید گفت محققان مرکز علوم بهداشت دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو به کشف هیجان انگیزی دست یافته اند که ما را یک قدم به این رویا نزدیک می کند.
آنها دارویی با یک مولکول کوچک ساخته اند که از افزایش وزن جلوگیری می کند و از کبد موش هایی که در طول زندگی خود از رژیم غذایی با قند و چربی بالا استفاده می نمایند، محافظت می کند. این تحقیق امیدبخش مبارزه با اثرات منفی تغذیه ی ناسالم می باشد.
مادش مانیسوامی(Madesh Muniswamy) استاد پزشکی در مرکز علمی سلامت جو آر می گوید: زمانیکه این دارو را برای مدت کوتاهی به موش ها می دهیم، آغاز به کاهش وزن می کنند. همه ی آنها لاغر می شوند.
برای درک چگونگی عملکرد این دارو، دانشمندان ابتدا نقش منیزیم را در متابولیسم که فرایند تولید و استفاده از انرژی در سلول های ما است، بررسی کردند. منیزیم یک ماده معدنی ضروریست که نقش های مهمی در بدن ایفا می کند. برای مثال سطح قند و فشار خون را تنظیم می کند و به سلامت استخوان ها کمک می نماید. با این وجود، محققان دریافتند که دریافت بیش از اندازه منیزیم سبب کاهش تولید انرژی در نیروگاه های سلولی به نام میتوکندری می شود.
تراویس آر. ماداریس(Travis R. Madaris) دانشجوی دکترا که این مطالعه حضور داشته است توضیح می دهد که منیزیم بیش از اندازه، تولید انرژی را متوقف می کند و سبب کاهش سرعت آن می شود. این تیم کشف کردند که با حذف یک ژن خاص به نام MRS۲ که انتقال منیزیم را به داخل میتوکندری بالا می برد، می توانند متابولیسم قند و چربی را در این نیروگاه های سلولی بالا برند. در نتیجه موش ها لاغر و سالم باقی ماندند.
موش ها هیچ نشانه ای از بیماری کبد چرب نداشتند. کبد چرب یک عارضه جدی در رابطه با رژیم غذایی نامناسب، چاقی و دیابت نوع ۲ است. این یافته هیجان انگیز نشان داده است که با محدود کردن مقدار منیزیم ورودی به میتوکندری، میتوان از افزایش وزن جلوگیری و از اثرات مضر یک رژیم غذایی ناسالم محافظت کرد.
داروی توسعه یافته توسط محققان به نام CPACC، همین اثر را به دست می آورد. انتقال منیزیم به میتوکندری را محدود می کند. این تیم یک درخواست ثبت اختراع برای این دارو ثبت کرده است که نشان دهنده ی پتانسیل آن جهت استفاده پزشکی در آینده است.
نتایج این کشف قابل توجه است. این دارو پتانسیل کاهش خطر مبتلا شدن به بیماری های متابولیک قلبی مانند حملات قلبی و سکته و حتی کاهش احتمال مبتلا شدن به سرطان کبد را دارد که می تواند در نتیجه ی مبتلا شدن به بیماری کبد چرب ایجاد شود. محققان متعهد به توسعه‌ی بیشتر این دارو و بررسی تأثیر بالقوه آن بر سلامت انسان هستند.
دراین میان، تمرکز بر روی اتخاذ یک رژیم غذایی متعادل که شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین های بدون چربی باشد، اهمیت دارد. ورزش منظم، نوشیدن مقادیر مناسب آب و خواب کافی هم از اجزای ضروری یک سبک زندگی سالم هستند.
این مطالعه در مجله Cell Reports انتشار یافته است.

1402/05/17