خودروی هیدروژنی دانشجویی باردیگر رکورد گینس را شکست

خودروی هیدروژنی دانشجویی باردیگر رکورد گینس را شکست به گزارش فیکس سرور، خودروی هیدروژنی Eco-Runner که توسط 24 دانشجوی دانشگاه «دلفت» هلند رکورد جدیدی را در کتاب رکوردهای گینس برای بیشترین مسافت طی شده بوسیله ی یک خودرو با سوخت هیدروژن به ثبت رساند.


به گزارش فیکس سرور به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، یک گروه دانشجویی از دانشگاه «دلفت» هلند تازه ترین خودروی هیدروژنی خود موسوم به Eco-Runner را در ماه مه ارائه کردند که یک خودروی شهری است که با نیروی هیدروژن کار می کند، سوختی که بیش از ۱۰۰ برابر کارآمدتر از سوخت های فسیلی است. حالا این خودرو رکورد طی مسافت را در کتاب گینس به ثبت رسانده است.
بااینکه فناوری باتری ها بطور شایان توجهی عملکرد پیمایش مسیر با هر بار شارژ کامل را برای وسایل نقلیه الکتریکی در چند سال قبل بهبود بخشیده است، اما رانندگانی که بدنبال انجام سفرهای واقعاً طولانی هستند، هم اکنون از خودرو های برقی ناامید هستند. اینجاست که هیدروژن سبز وارد می شود و این تیم هلندی تلاش نموده است تا پتانسیل آنرا با کوشش برای ثبت پیمایش مسافت با یک رکورد جهانی اثبات کند.
درنوردیدن مرزهای فناوری های در عرصه انرژی کارآمد، هدفی است که یک گروه موسوم به Eco-Runner را انگیزه می دهد، گروهی که هدف آن ثبت یک رکورد جهانی جدید برای یک وسیله نقلیه هیدروژنی است که دورترین مسافت را بدون سوخت گیری مجدد طی نماید. این گروه بتازگی آخرین نسخه از فناوری خودرا با نام Eco-Runner XIII عرضه نموده است.
یک گروه شامل ۲۴ دانشجو از دانشگاه صنعتی «دلفت» در هلند، پشت این پروژه هستند. آنها هر سال می کوشند طراحی و آیرودینامیک خودروی کوچک شهری خودرا که با موتور هیدروژنی کار می کند، بهبود ببخشند تا رکوردی تازه از خود برجای بگذارند.
پروژه Eco-Runner مانند خودرو های خورشیدی چشم گیر این دانشگاه، حاصل همکاری سالانه دانشجویان این دانشگاه در دانشکده های مختلف است. همه چیز در سال ۲۰۰۵ با Eco ۱ سه چرخ شروع شد که در سال ۲۰۰۶ در مسابقات اکو ماراتن Shell در رده پنجم قرار گرفت و بازده ۵۵۷ کیلومتری به ازای هر لیتر هیدروژن را به دست آورد. جایی که هیدروژن از مخزن ذخیره سازی به پیل سوختی برای یک واکنش الکتروشیمیایی هدایت می شود که یک جریان الکتریکی تولید می کند و تنها ضایعات آن، آب است.
نسخه بعدی این خودرو توانست پیمایشی معادل ۲۲۸۲ کیلومتر به ازای هر لیتر هیدروژن را به ثبت برساند تا رکورد مصرف کارآمد سوخت کشور هلند را به خود اختصاص دهد.
توسعه طرح ها و نسخه های بعدی در طول سال ها ادامه یافت تا این که نخستین مفهوم کلاس شهری در سال ۲۰۲۰ ظاهر شد که باز هم با سه چرخ رونمایی گردید، اما طول خودرو بطور قابل توجهی کوتاه شده بود.
در نسخه بعدی چرخ چهارم نیز به آن افزوده شد و توانست ۳۶ ساعت بدون توقف با یک باک هیدروژن مسافت ۱۱۹۵ کیلومتر را طی نماید.


این تیم سال قبل در چالش بازدهی هیدروژن به مقام اول رسید و بعد از دستیابی به رکورد ۱۱۹۶ کیلومتر توسط شاهد رقابت شدیدی بوده است.
اکتبر ۲۰۲۱ بود که مدل هیدروژنی «میرای» از شرکت تویوتا توانست ۱۳۶۰ کیلومتر را بدون سوخت گیری مجدد طی نماید.
رقیب دیگری در سال ۲۰۲۲ با نام ARM Engineering ظهور کرد. آنها ۴۰ ساعت بی وقفه راندند و توانستند ۲۰۵۵ کیلومتر را با خودروی خود با یک باک هیدروژن بپیمایند که یک گام مهم رو به جلو در نشان دادن پتانسیل فناوری پیل های سوختی بود.
بدین سبب مهندسان دانشگاه دلفت عهد بستند که از بهینه سازی ها و بهبودها کمک بگیرند تا با درنوردیدن مسافتی بیش از ۲۰۵۵ کیلومتر، رکورد جهانی را باردیگر به دست آورند.


آنها برای سال ۲۰۲۳، با طراحی مجدد با تمرکز بر حفظ رکورد جدید پیمایش مسافت، به این رکورد رسیدند و از آن با موفقیت عبور کردند.
این تیم دانشجویی که تا مدتی پیش ۲۳ نفره بود و الان ۲۴ نفره شده است، در ماه فوریه تصمیم به ساخت یک خودروی قوی تر با ایرودینامیک بهتر و وزن کمتر گرفت و نتایج تلاش خودرا با خودروی Eco-Runner XIII در ماه مه ارائه کرد.
سپس تیم برای ثبت رکورد به پیست آزمایش ایمندینگن در آلمان رفت. آزمایش در روز ۲۳ ژوئن از ساعت چهار بامداد آغاز شد.
این خودروی هیدروژنی با سرعت ۴۵ کیلومتر در ساعت که حدودا دو برابر سرعت نمونه اولیه سال قبل بود، رکورد قبلی خود را(۲۰۵۶ کیلومتر) شکست. بعد از گذر از این رکورد، هنوز مقداری سوخت در مخازن ۳۰۰ بار(bar) آن وجود داشت، بدین سبب به راه خود ادامه داد.
عاقبت در ساعت ۸: ۲۶ بامداد روز ۲۶ ژوئن متوقف گردید و ۲۴۸۸.۴۵ کیلومتر را با ۹۵۰ گرم هیدروژن طی کرد تا رکورد جدیدی را در کتاب ثبت رکوردهای گینس برای «بیشترین مسافت طی شده ازطریق یک خودرو با مخازن پر از سوخت هیدروژن» ثبت کند.
یکی از اهداف مهم این گروه در هنگام توسعه تازه ترین نسخه خود، کاهش وزن آن تا حد امکان بود. مصرف انرژی در هنگام رانندگی بطور مستقیم با جرم خودرو مرتبط می باشد. در سایت این گروه آمده است: بخش طراحی بدنه روی ایجاد یک پوسته ایرودینامیک و یک ساختار حمل بار متمرکز شده است که تا حد امکان سبک باشد. استفاده از فیبر کربن بجای قطعات فولادی که به طور معمول تولید می شوند، کلید کاهش وزن این خودرو است. میله های تعلیق و سیستم فرمان چند نمونه از مواردی هستند که به کاهش جرم کلی این خودرو کمک کرده اند.
محدود کردن تلفات انرژی داخلی جنبه دیگری از کارایی این خودرو است. این تلفات شامل مقاومت، اصطکاک هوا و همین طور تلفاتی است که هنگام تبدیل هیدروژن به الکتریسیته یا تبدیل الکتریسیته به انرژی جنبشی(حرکت) در موتور الکتریکی رخ می دهد.
این گروه یک موتور الکتریکی جدید و بسیار کارآمد به وجود آورده است که بطور خاص برای کاهش این تلفات انرژی طراحی شده است. مهندسان همین طور سیستم محرکه را با یک پیل سوختی بطورکامل جدید که نیازها را برطرف می کند، بهبود بخشیده اند.
این بهینه سازی ها منجر به گونه ای منحصر به فرد این خودرو شده است که به آن اجازه می دهد اصطکاک و وزن خودرا تا حد امکان پایین نگه دارد.
گفتنی ست که این پروژه ادامه دارد و این تیم دانشجویی حالا باردیگر بدنبال رکوردشکنی است.



1402/04/14
12:19:53
0.0 / 5
299
تگهای خبر: دانش , دانشگاه , سایت , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
تعمیر سرور فیکس سرور

fixserver.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فیكس سرور محفوظ است

فیكس سرور

سرور و هاست و دامین