محافظت از جنین در مقابل استرس مادر

محافظت از جنین در مقابل استرس مادر دانشمندان ˮدانشگاه آیوواˮ و ˮمرکز پزشکی بیمارستان های دانشگاهی کلیولندˮ در مطالعه اخیرشان با آزمایش بر روی موش ها دریافتند که جنین می تواند از اثرات استرس مادر در طول حاملگی (prenatal stress) محافظت گردد.

به گزارش فیکس سرور به نقل از ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، استرس مادر پیش از تولد به مفهوم قرار گرفتن مادر حامله در معرض استرس است که می تواند ناشی از وقایع استرس زای زندگی یا مشکلات محیطی باشد.
تغییرات به وجود آمده در سیستم هورمونی و ایمنی مادر ممکنست به عملکرد سیستم ایمنی جنین و رشد مغز آن لطمه برساند اما دانشمندان بتازگی استراتژی جدیدی را کشف کرده اند که شامل تجویز یک ترکیب محافظت از نورون در دوران حاملگی است.
هم اکنون مطالعات مختلفی انجام شده که نشان میدهد استرس طولانی مدت در دوران حاملگی تاثیر بدی بر جنین می گذارد و می تواند به نقص سیستم عصبی فرزندان در اوایل زندگی و بزرگسالی منجر شود.
در این مطالعه دانشمندان بر کشف درمان های حفاظت نورونی و عامل دارویی که با نام" P۷C۳-A۲۰" شناخته می شود، پرداختند. گفتنی است پژوهشگران پیش تر دریافته اند که این عامل دارویی از مغز بزرگسالان در مقابل لطمه محافظت می کند.
"راشل شرودر"(Rachel Schroeder) محقق این مطالعه اظهار داشت: استرس مادر در طول بارداری/قبل از تولد خطر مبتلاشدن فرزندان به مشکلات عصبی تکاملی را بیشتر می کند. ما طی این مطالعه قصد داشتیم دریابیم که آیا ترکیب P۷C۳-A۲۰ از مغز جنین هم در مقابل لطمه محافظت می کند یا خیر. نتایج ما نشان داد وقتی مادران در زمان حاملگی تحت درمان با P۷C۳-A۲۰ قرار بگیرند، فرزندان آنها از اثرات منفی استرس محافظت می شوند.
در یک مطالعه که در گذشته انجام شده بود، دانشمندان کشف کرده بودند که P۷C۳-A۲۰ سلول های عصبی را قادر می سازد تا سطح طبیعی یک مولکول انرژی به نام "نیکوتین آمید آدنین دی نوکلئوتید" (NAD +) را تحت شرایط سمی یا هنگام وارد شدن آزار که سبب کم شدن انرژی سلول می شود، حفظ کنند.
در این مطالعه، دانشمندان نشان دادند که استرس مزمن پیش از تولد در موش ها موجب اختلال در دستگاه سنتز نیکوتین آمید آدنین دی نوکلئوتید مغز جنین می شود که این امر نیز به تخریب آکسون سلول های عصبی، نقص یادگیری و رفتار شبه افسردگی فرزند در بزرگسالی منجر می شود. مطالعه پژوهشگران نشان داد وقتی موش های حامله تحت استرس پیش از تولد بطور همزمان با P۷C۳-A۲۰ تحت درمان قرار می گیرند، فرزندان آنها از این اثرات منفی محافظت می شوند.
"اندرو ای پیپر"(Andrew A. Pieper) دیگر محقق این مطالعه اظهار داشت: بااینکه مصرف برخی داروها در دوران حاملگی با مشکل هم راه است اما کشف راشل شرودر یک حرکت هیجان انگیز رو به جلو در درک چگونگی لطمه رساندن استرس در دوران حاملگی به مغز و ارائه استراتژی های نوین محافظت از رویان در حال رشد شمرده می شود.

1399/11/13