چرخش هزاران سیاره زمین سان به دور سیاهچاله های عظیم

چرخش هزاران سیاره زمین سان به دور سیاهچاله های عظیم به گزارش فیكس سرور پژوهشگران ژاپنی به تازگی اظهار كرده اند هزاران سیاره زمین سان عظیم می توانند در حال چرخش به دور سیاهچاله های عظیم باشند دقیقا به همان روشی كه كره زمین به دور خورشید می چرخد.

به گزارش فیكس سرور به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، تئوری های فعلی شكل گیری سیارات نشان داده است كه آنها از قطعات گرد و غبار كركی(پَر مانند) در قرص مواد اطراف یك ستاره جوان تشكیل شده اند. ستاره های جوان تنها اجرامی نیستند كه دارای قرص های گرد و غبار هستند آنها همینطور در اطراف سیاه چاله های عظیم هم دیده می شوند.
پژوهشگران به تازگی اظهار كرده اند هزاران سیاره زمین سان عظیم می توانند در حال چرخش به دور سیاهچاله های عظیم باشند دقیقا به همان روشی كه كره زمین به دور خورشید می چرخد.
سیاره زمین سان یا سیاره سنگی یا سیاره زمینی(Terrestrial planet) سیاره ای است كه بیشتر از سنگ های سیلیكاتی یا فلزها ساخته شده است. این سیاره ها ساختار صُلب و صخره ای مانند زمین دارند.
پژوهشگران ژاپنی به تازگی روی این قرص های سنگین مواد متمركز شده و به این نتیجه رسیده اند كه سیارات می توانند از گرد و غبار كركی موجود در قرص های سیاهچاله تشكیل شوند.
دانشمندان "دانشگاه كاگوشیما"(Kagoshima University) ژاپن گفتند: این مطالعه می تواند زمینه جدیدی از نجوم را به روی دانشمندان بگشاید.
یك سیاه چاله فوق العاده عظیم مانند كمان ای*(Sagittarius A*) در مركز كهكشان راه شیری - احتمالاً در اثر انفجار یك ستاره فوق العاده عظیم در سال های اولیه جهان شكل گرفته است.
كمان ای* یك منبع قوی امواج رادیویی بسیار فشرده و پرجرم در مركز كهكشان راه شیری است. تصور می رود كه این جرم یك سیاه چاله عظیم پرجرم باشد.
بعضی از سیاهچاله های فوق العاده عظیم دارای مقادیر زیادی ماده در اطراف خود به شكل قرص سنگین و متراكم هستند. یكی از این قرص ها می تواند به اندازه ۱۰۰ هزار برابر جرم خورشید یا یك میلیارد برابر جرم گرد و غبار قرص گرد و غبار در اطراف یك ستاره جوان باشد.
پروفسور "كیچی وادا"(Keiichi Wada) نویسنده ارشد این مطالعه اظهار داشت: یك قرص گرد و غبار در اطراف یك سیاهچاله به اندازه ای متراكم است كه تابش شدید از منطقه مركزی مسدود شده و مناطق با دمای پایین تشكیل می شود.
محققان این نظریه را در مورد چگونگی شكل گیری سیارات در اطراف یك ستاره عادی به قرص های غول پیكر در اطراف سیاه چاله اعمال كردند و دریافتند كه سیارات می توانند در مناطق كم دما طی چند صد میلیون سال تشكیل شوند.
"ایچیرو كوكوبو"(Eiichiro Kokubo) استاد "رصدخانه ملی نجوم ژاپن" اظهار داشت: محاسبات ما نشان داده است كه دهها هزار سیاره با ۱۰ برابر جرم زمین می تواند در حدود ۱۰ سال نوری از یك سیاه چاله تشكیل گردد. در اطراف سیاه چاله ها امكان دارد سیستم های سیاره ای از مقیاس حیرت آور وجود داشته باشد.
محققان در آخر افزودند همه اینها هم اكنون نظریه است چونكه هیچ راهی برای شناسایی سیستم های سیاره ای در اطراف یك سیاه چاله وجود ندارد.
یافته های این مطالعه در مجله "Astrophysical Journal" انتشار یافته است.

1398/09/07