در دانشگاه ام.ای.تی صورت می گیرد

درمان و جلوگیری از سرطان با كمك واكسن آر ان ای

درمان و جلوگیری از سرطان با كمك واكسن آر ان ای به گزارش فیكس سرور پژوهشگران دانشگاه ˮام.آی. تیˮ، راهبرد جدیدی برای عرضه واكسن های آر. ان. ای ابداع نموده اند تا سیستم ایمنی بدن را به مقابله با سرطان ترغیب كنند.

به گزارش فیكس سرور به نقل از ایسنا و به نقل از ام.آی. تی نیوز، واكسن هایی كه از آر. ان. ای ساخته می شوند، می توانند یك راه احتمالی برای درمان سرطان یا جلوگیری از انواع بیماری های عفونی باشند. خیلی از شركت های فعال در حوزه زیست فناوری هم اكنون تلاش دارند تا چنین واكسن هایی را ابداع كنند و تعداد كمی از این واكسن ها هم به آزمایش های بالینی راه پیدا كرده اند.
یكی از چالش های ابداع واكسن های آر. ان. ای، اطمینان از این مورد است كه آر. ان. ای حتما به سلول های ایمنی مورد نظر برسد و پروتئین رمزگذاری شده را به اندازه كافی تولید نماید. همچنین، واكسن باید بتواند سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با باكتری ها، ویروس ها و یا سلول های سرطانی تحریك كند.
مهندسان شیمی "دانشگاه ام. ای. تی"(MIT) برای عرضه چنین واكسن هایی، مجموعه ای از نانوذرات لیپید را ابداع نموده اند. آنها در پژوهش خود نشان دادند كه این نانوذرات می توانند تولید پروتئینی كه توسط آر. ان. ای رمزگذاری شده، راه اندازی كنند و تاثیر واكسن را بالا برند. آنها واكسن آر. ان. ای را روی موش ها آزمایش كردند و توانستند رشد تومورهای ملانوما را با موفقیت مهار كنند.
"دنیل اندرسون"(Daniel Anderson)، استادیار مهندسی شیمی دانشگاه ام.آی. تی اظهار داشت: یكی از اكتشافات مهم پژوهش ما این است كه می توانیم لیپیدهای آر. ان. ای كه سیستم ایمنی بدن را فعال می كنند، بسازیم.
وی ادامه داد: مزیت دیگر واكسن آر. ان. ای این است كه به ما امكان می دهد بیماری مورد نظر را به سرعت تغییر دهیم. ما می توانیم فقط با تنظیم توالی آر. ان. ای، به سرعت واكسن هایی را برای بیماری های گوناگون بسازیم. شاید روزی بتوانیم بیشتر از 1000 لیپید با ساختارهای متفاوت عرضه دهیم و با بررسی ساختارهای متفاوت در آزمایشگاه، به آر. ان. ای كمك نماییم تا به سلول های مورد نظر برسد.

پژوهشگران، این واكسن را روی دو مدل موش مبتلا به ملانوما آزمایش كردند و دریافتند كه واكسن می تواند رشد تومور را متوقف نماید و امكان نجات موش بیمار را افزایش دهد.
اندرسون افزود: ما باور داریم كه می توانیم از این واكسن، در سطح گسترده و حوزه های گوناگون استفاده نماییم و به جنگ بیماری هایی برویم كه هم اكنون، واكسنی برای آنها وجود ندارد.
این پژوهش، در مجله "Nature Biotechnology" به چاپ رسید.

1398/07/09